باز کردن قفل های شناسایی چهره با استفاده از عکس های فیس بوک

سیستم های شناسایی چهره هنوز راهی طولانی تا تکامل در پیش دارند و احتمال انجام اشتباه از سوی آنها وجود دارد. این اشتباه ها به خصوص در شرایطی بیشتر می شوند که فرد استفاده کننده از این سیستم ها، رنگین پوست باشد. حال متخصصان فعال در دانشگاه کارولینای شمالی توانسته اند تا ساختار جدیدی را در آزمایش های خود معرفی کنند که نشان می دهد که شرکت هایی که از این سیستم ها برای امنیت خود استفاده می کنند، نباید چندان بر روی کسب نتیجه مطلوب حساب باز کنند و کارهای زیادی را باید در دستور کار خود قرار بدهند.

محققان به سراغ ساخت یک مدل سه بعدی از چهره افراد رفتند که این مدل بر پایه تصویر حساب کاربری فرد در شبکه اجتماعی فیس بوک تهیه شده بود. نتیجه به دست آمده نشان می داد که سیستم های شناسایی چهره با دیدن این تصویر سه بعدی، درست مانند مشاهده فرد واقعی عمل خواهند کرد.

این تیم تحقیقاتی توانسته اند تا اثبات کنند که می توان سیستم های تشخیص چهره فعلی را به کمک ساختارهای واقعیت مجازی و تصاویر رندر شده توسط کامپیوتر، به سادگی فریب داد. آنها برای اثبات این موضوع به سراغ ساخت یک مدل سه بعدی از چهره افراد رفتند که این مدل بر پایه تصویر حساب کاربری فرد در شبکه اجتماعی فیس بوک تهیه شده بود. نتیجه به دست آمده نشان می داد که سیستم های شناسایی چهره با دیدن این تصویر سه بعدی، درست مانند مشاهده فرد واقعی عمل خواهند کرد.

فرایند انجام این کار به این ترتیب بود که محققان درست مانند رفتار سارقان هویت، به سراغ برداشت تصاویر از شبکه های اجتماعی کردند. تفاوت اصلی در این زمینه این بود که این تیم تحقیقاتی از تعداد 20 داوطلب در این زمینه استفاده کرده بودند. آنها با استفاده از این عکس ها، مدل سه بعدی صورت افراد یاد شده را در محیط کامپیوتری بازسازی کردند. این بازسازی به نحوی بود که انگار این مدل سه بعدی در حال زل زدن به دوربین است. در برخی از موارد که عکس حساب کاربری فرد به صورت تمام رخ نبود نیز، باقی مانده صورت آنها توسط این محققان به صورت تقریبی طراحی شد.

نتیجه به دست آمده به اندازه ای راحت موجب دور زده شدن این سیستم ها می شد که تمامی داوطلبان شگفت زده شده بودند. نکته جالب این است که از میان این 20 داوطلب، تعدادی از متخصصان امنیتی نیز وجود داشتند. نتیجه نهایی به دست آمده این بود که این سیستم می تواند با دقتی نزدیک به 85 درصد به سراغ دور زدن سیستم های شناسایی چهره برود.

منبع: engadget