کشورهای آسیایی پیشتاز در سرمایه گذاری انرژی های تجدیدپذیر

بر اساس اعلام یکی از آژانس های وابسته به سازمان ملل متحد، حدود نیمی از سرمایه گذاری های انجام شده در حوزه تولید انرژی در سال 2014 در حوزه انرژی های تجدیدپذیر بوده است البته کشورهای در حال توسعه، سهم زیادی در این زمینه داشتند. سرمایه گذاری در زمینه توسعه زیرساخت های تولید برق از انرژی های تجدیدپذیر در سال گذشته میلادی 17 درصد رشد داشته که در این میان، سهم کشورهای در حال توسعه، رشدی 36 درصدی را تجربه کرده است. گفتنی است بیشترین سرمایه گذاری در زمینه انرژی خورشیدی در آسیا و بیشترین سرمایه گذاری در زمینه توربین های بادی نیز در دریای شمال بود.

سرمایه گذاری چین با بیش از 37 درصد رشد، به 83 میلیارد دلار رسید که بار دیگر، ایالات متحده را پشت سر گذاشت. در این سال همچنین برزیل، هند و آفریقای جنوبی نیز همگی جزو 10 سرمایه گذار برتر در این حوزه بودند. اندونزی، شیلی، مکزیک، کنیا و ترکیه نیز همگی بیش از یک میلیون دلار در تولید برق از منابع پاک سرمایه گذاری کردند. ژاپن در رتبه سوم این فهرست و پس از چین و آمریکا قرار دارد. همچنین برای دومین بار پیاپی، بریتانیا، آلمان را پشت سر گذاشت و در جایگاه چهارم قرار گرفت.

با اینکه اروپا روزگاری در زمینه بهره گیری از انرژی های نو پیشتاز بود، این بار فقط در یک حوزه و آن هم نیروگاه های بادی دور از ساحل (درون خشکی) رتبه نخست را داشت. در این سال، هفت پروژه با ارزش بیش از یک میلیارد دلار در این زمینه اجرا شد. پروژه نیروگاه بادی دریای شمال در سواحل هلند با ارزش 3.8 میلیارد دلار بزرگ ترین نیروگاه غیرآبی تجدیدپذیر در جهان است که در سال 2014 آغاز شد.

همچنین در سال در ایالات متحده، ظرفیت 103 گیگاواتی تولید انرژی تجدیدپذیر با انرژی تولید شده از نیروگاه های هسته ای این کشور برابری کرد.

بدون در نظر گرفتن نیروگاه های بزرگ برق آبی (که مشکلات زیست محیطی زیادی به همراه دارند) 9.1 درصد از انرژی الکتریکی جهان در سال 2014 از منابع تجدیدپذیر تولید شد که از 8.5 درصد سال پیشین آن بیشتر بود. این افزایش موجب کاهش 1.3 میلیون تنی گاز دی اکسید کربن شده است.

یکی از اصلی ترین دلایل گسترش انرژی های تجدیدپذیر، کاهش هزینه فناوری های آن بوده است. جالب اینجاست که کاهش قیمت نفت تاثیر چندانی بر گرایش بسیاری از کشورها برای سرمایه گذاری در این حوزه نداشته است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا