ماهی های زینتی و استخوانی در معرض انقراض هستند

داود میرشکار در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر افزایش شوری آب خلیج فارس بر گونه های زیستی کشور گفت: تهدیدات در حوزه تنوع زیستی را باید کامل دید و بنابراین نمی توان تاثیر یکی از عوامل را به طور جداگانه در تنوع زیستی اعلام کرد. ما کل زیستگاه هایمان در جزایر، سواحل و… را طی پایش هایی که سالی یک یا دو بار انجام می شود، بررسی و برای رفع تهدیدات تلاش می کنیم.

وی اعلام کرد: برخی از تهدیدات مربوط به تغییرات اقلیم مثل گرم شدن دمای زمین است مثلا در تابستان معمولا دچار سفیدشدگی آب‌سنگ های مرجانی هستیم.

میرشکار تصریح کرد: همه ۵ گونه لاک پشت دریایی که داریم و همه ۵۰ گونه آب سنگ های مرجانی که داریم و همه ماهی های زینتی و همچنین ماهیان استخوانی ما در معرض خطر انقراض هستند.

وی افزود: به زودی تجربه جدیدی را در ارتباط با احیاء و بازسازی زیستگاه های حساس تجربه می کنیم. بخشی از زیستگاه‌های مرجانی خارک از بین رفته بود. فراخوانی داده ایم که متخصصان طرح هایشان را ارائه کنند تا با استفاده از ظرفیت های ملی و بین‌المللی این زیستگاه ها را احیاء کنیم.

مدیرکل دفتر زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت از محیط زیست، در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر افزایش دما در تعیین جنسیت لاک پشت های پوزه عقابی در خلیج فارس و در نتیجه خطر انقراض آنها تایید کرد در سال ۹۳ پایشی انجام شد که طی آن بخشی از تخم ها در سایه و بخشی به طور طبیعی در سایت زادآوری شد و به این شکل فهمیدیم که افزایش دما منجر به ماده‌زایی می شود.

به گزارش مهر، میرشکار در پایان با تایید اینکه در سواحل ایران شاهد افزایش دما بوده ایم، گفت: بیشترین تاثیر عمده این موضوع روی آب‌ سنگ‌های مرجانی و سفیدشدگی آنها بوده که چون زیستگاه های حساس و بسیار مهمی به شمار می روند، تلاش ما این است که آنها را حفظ کنیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا