سایه سنگین ویلاهای گلدشت بروجرد بر سر طبیعت

چند سالی می شود که خرید ویلا و داشتن باغی در خارج از شهر به یکی از علایق اصلی شهروندان بروجرد تبدیل شده است. 
همزمان با این تمایل، بازار ویلاسازی و فروش ویلا که پیش از این در مناطق شمالی کشور، گرم تر از سایر نواحی بود، در حومه شهرستان بروجرد نیز رونق گرفت تا آن دسته از افرادی که توانایی مالی مناسبی دارند، بخشی از سرمایه های خود را به خرید ویلا در خارج از شهر اختصاص دهند.
افزایش آلودگی هوا در شهر همراه با سایر آسیب های شهرنشینی همچون ترافیک، آلودگی صوتی و دغدغه های زندگی در شهر طی سال های اخیر تمایل به خرید ویلا در خارج از شهر را از گروه های مرفه به طبقات متوسط رو به بالا نیز سرایت داده است.
امروز حتی گروه ها با سطح درآمد متوسط با سرمایه گذاری چند خانواده و ساخت یک ساختمان چند طبقه و چند واحدی در زمین 500 متری، تغییر کاربری را در سطح یک زمین کشاورزی رقم می زنند.
در این میان، سود قابل توجهی که ویلاسازان اطراف شهر از ساخت و ساز، فروش و دلالی این ویلاها به دست می آورند انگیزه قوی تری را برای افراد محلی ایجاد کرده تا با تبدیل زمین های کشاورزی و بایر خود به ویلا ، بتوانند درآمد قابل توجهی از این طریق به دست آورند.
هرچند در سال های گذشته، افراد مرفه ترجیح می دادند در شهرهای شمالی کشور ویلا بخرند اما افزایش آسیب های زیست محیطی در شهر و تمایل به امکان استفاده از ویلا در روزهای بیشتری از سال، توجه اغلب متقاضیان خرید ویلا را به مناطق خوش آب و هوای اطراف شهر معطوف کرده است.
اطراف شهر بروجرد از جمله گلدشت و کپرگه و برخی روستاهای خوش و آب و هوای این شهرستان مانند توده زن و بندیزه مورد توجه ویلاسازی شهروندان است و فضای بکر و خوش آب و هوای این منطقه به خانه باغ ها تبدیل شده اند.

** هرگونه ساخت و ساز در اراضی کشاورزی ممنوع است
مدیر جهاد کشاورزی بروجرد در این باره به ایرنا گفت: به صورت مستمر و روزانه با حضور ماموران نیروی انتظامی در منطقه گشت زنی و از ساخت وساز غیرمجاز ویلاها در اراضی و باغات جلوگیری می شود.
رضا امینی افزود: کنترل ساخت وسازهای غیرمجاز در اراضی باغی و کشاورزی برعهده جهاد کشاورزی، در حریم جاده برعهده راه و شهرسازی و در حریم رودخانه برعهده امور آب می باشد.
وی اظهار کرد: چیزی به عنوان ویلای مجاز وجود ندارد و هرگونه ساخت و ساز در اراضی کشاورزی ممنوع است.

** برای 25 مورد احداث بنا در باغات بروجرد طرح شکایت شد
رئیس امور اراضی جهاد کشاورزی بروجرد نیز گفت: هرگونه ساخت وساز در اراضی کشاورزی طبق قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغات ممنوع است.
ایرج ترمه چی افزود: 107 واحد ویلا در گلدشت وجود دارد که 84 مورد آنان قبل از سال 1385 ساخته شده اند.
به گفته وی از ابتدای سال جاری تاکنون 59 مورد احداث بنا، محوطه سازی و دیوارکشی در اراضی کشاورزی و باغات بروجرد شناسایی شده اند که برای 25 مورد طرح شکایت در دادگاه شده است.
وی از صدور مجوز 25 مورد اتاقک نگهبانی در باغات بروجرد از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد و افزود: مجوز احداث اتاقک در باغات به ازای یک هکتار زمین 60 مترمربع و زیر یک هکتار 20 مترمربع می باشد.

** 16 سفره خانه در مسیر رودخانه های بروجرد جمع آوری می شوند
مدیر امور آب شهرستان بروجرد نیز دراین باره گفت: نشستی با عنوان شورای حفاظت از اراضی ملی با دادستان بروجرد هر ماه برگزار می شود که در این نشست، دادستان دستور دادند که امور آب، منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و راه سازی با ساخت وساز غیرمجاز در مناطق طبیعی بروجرد برخورد جدی کنند.
غلامحسین بنادری افزود: بنا به دستور دادستان بروجرد تعداد 28 سفره خانه سنتی شناسایی شده است که از این تعداد 16 سفره خانه در مسیر رودخانه و مربوط به امور آب می باشند که اقدامات لازم قضایی برای جمع آوری آنها در دستور کار است.
به گفته وی اولویت دوم شورای حفاظت از اراضی ملی جلوگیری از ساخت وسازهای غیرمجاز در منطقه گلدشت است که در حال شناسایی و تهیه گزارش جامع از آنها هستیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا