افزایش تعداد مقالات خارجی و کاهش میزان مقالات فارسی

دکتر محمد جواد شایگان فر، دبیر علمی نهمین کنفرانس بین المللی وب پژوهی که صبح امروز در دانشکاه علم و فرهنگ برگزار شد، گفت: کنفرانس وب پژوهی از سال ۱۳۹۴ فعالیت خود را آغاز کرده است. این کنفرانس طی ادوار گذشته در نمایه خارجی IEEE به نمایش گذاشته و در نمایه داخلی   ISC و SID نیز از رشد خوبی برخوردار بوده است.
به گزارش سیناپرس، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علم و فرهنگ افزود: وب پژوهی یک موضوع بین رشته ای است و تنها مربوط به علم کامپیوتر نیست. ما در این کنفرانس سعی کرده ایم به ابعاد مختلف این موضوع بپردازیم. از این‌ رو در کنفرانس وب پژوهی محورهایی مانند”یادگیری ماشین، یادگیری عمیق در وب”، ”  بازاریابی اطلاعات”، ” وب کاری و تحلیل وب”،” تحلیل شبکه های اجتماعی”،”تعامل انسان و رایانه” ، ” اینترنت اشیا”، “سکوهای ابری، انبوه و توزیع شده”، ” کیفیت وب”،” سکوها و ابزارهای نرم افزاری وب”، ” تحلیل رفتارها و شخصی سازی”، ” اقتصاد، درآمدزایی و بازارهای بر خط” و ” وب، رسانه و جامعه” را مورد بررسی قرار داده ایم.
وی اظهارداشت: طی ادوار گذشته میزان مقالات فارسی کاهش و بر تعداد مقالات انگلیسی افزوده شده است.
شایگان عنوان کرد: از مجموع  ۱۵۵ مقاله دریافت شده به دبیرخانه نهمین کنفرانس بین المللی وب پژوهی، ۴۹ مقاله به صورت شفاهی پذیرش شده اند؛  نرخ پذیرش مقالات شفاهی این دوره ۳۱ درصد است.
وی یادآور شد: امسال دانشگاه های تهران، تربیت مدرس، شهیدبهشتی، صنعتی شریف، خواجه نصیر، علم و صنعت و علم و فرهنگ بیشترین مشارکت در ارائه مقاله داشتند. متاسفانه مشارکت دانشگاه های خارجی بنابر دلایلی مانند اعمال تحریم ها کمرنگ شده اما میزان نویسندگان مقیم خارج از کشور نسبت به چند سال گذشته افزایش یافته است. مطالعات ما نشان داده که بیشترین مقالات ارسالی خارجی این کنفرانس مربوط به کشورهای آمریکای شمالی، کانادا، چین، هند، جنوب شرق آسیا، مالزی، اندونزی و تایلند است.

اعتبار علمی مجله وب‌ پژوهی تایید شد

دکتر صمد نژادابراهیمی، مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم،تحقیقات و فناوری نیز در نهمین کنفرانس بین المللی وب پژوهی گفت: امروزه بدون اینترنت، زندگی غیرممکن است و اگر یکی از موتورهای جست‌ و جوی اینترنتی از کار بیفتد، مشکلات زیادی برای مردم به وجود می ‌آید. در حال حاضر پیشرفت‌های زیادی در زمینه وب حاصل به وجود آمده که نشان از اهمیت وب دارد.

وی درباره مجله وب ‌پژوهی گفت: اعتبار علمی مجله وب‌ پژوهی تایید شده و امیدواریم که این مجله بتواند در رتبه‌ بندی خرداد ماه نیز رتبه خوبی به دست بیاورد. همچنین امیدواریم که بتوانیم نمایه بین‌المللی برای مجله وب‌پژوهی بگیریم زیرا اخذ نمایه بین‌المللی یک افتخار برای کشور محسوب می شود.

گزارش:فرزانه صدقی

عکس:مهگل غفاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا