ساخت دستگاه لیزر فرکشنال از بین برنده جای سوختگی در کشور

سیناپرس: پژوهشگران در مرکز علوم و فنون لیزر توانستند دستگاه لیزر فرکشنال cO2 را از مرحله طراحی تا ساخت پیش ببرند و گامی در جهت بومی سازی تجهیزات لیزری در حوزه پزشکی بردارند.

 

این دستگاه پس از آزمایشاتی که در مرکز علوم و فنون لیزر ایران، ساخته شده است که هم اکنون نمونه نهایی این دستگاه ساخته شده و در جهت درمان به کار می‌رود.

لیزر فرکشنال cO2  باریکه لیزر را به صورت پرتوهایی میکرونی در فواصل منظم به وضع درمان اعمال می‌کند.

ستون‌های  میکرونی ablative الگوهایی را برای پوست ایجاد کرده که ضمن سوزاندن عمقی نقاطی در موضع درمان، اپیدرم(سطحی ترین لایه پوست) را در فواصل ستون‌های میکرونی دست نخورده باقی گذاشته  و عوارض احتمالی سوزاندن اپیدرم را  به حداقل ممکن کاهش می‌دهد.

لایه استراتوم کورنیوم بعد از درمان تقریبا دست نخورده باقی می ماند  لذا به عنوان یک پانسمان بیولوژیک مانع ورودآلودگی های میکروبی می شود.

پوست از دو لایه اصلی اپیدرمیس و درمیس تشکیل شده که اپیدرمیس خارجی‌ترین لایه پوست است. این لایه از مجموعه‌ای از سلول‌های مرده که روی سلول های که در حال بلوغ هستند، تشکیل شده که بالاترین لایه استراتوم کورنیوم نام دارد و همانند مرزی بین دنیای خارجی و لایه‌های پایینی پوست عمل می‌کند. این لایه از ورود مولکول‌ها به داخل پوست جلوگیری می‌کند.

در لیزر فرکشنال cO2 اشعه‌های میکرونی لیزر به لایه‌های مختلف درم رسیده و با ایجاد اثر حرارتی، باعث بازسازی کلاژن‌ها (فراوانترین پروتئین بدن) و ایجاد کلاژن جدید از طریق تحریک فیبروبلاست‌ها می‌شود.

مناطق کوآگوله شده روی پوست مانند کلیدی برای روشن شدن فاکتور رشد بتا عمل کرده و بدین ترتیب ساخت کلاژن جدید را افزایش می‌دهد و سبب بازسازی پوست می‌شود.

استفاده از این لیزر می‌تواند در جهت جوانسازی پوست باشد چرا که پوست ساخته شده کلاژن‌های جدیدی دارد. همچنین باعث می‌شود قوام پوست بهتر شده و چروک‌های ریز آن از بین برود و چروک‌های عمیق کمتر شوند. 

این دستگاه کاربردهای درمانی زیادی دارد به طوری‌که می‌تواند منافذ باز پوست و سفت شدگی آن را درمان کند. همچنین پوست را جوان و هموار می‌سازد. برای بهبود منافذ باز پوست نیز، این لیزر مناسب است. منافذ پوست که در اثر افزایش سن و چربی پوست، در نواحی گونه‌ها، پیشانی، بین دو ابرو و چانه‌ها بیشتر ایجاد می‌شوند، توسط این لیزر به صورت قابل ملاحظه‌ای بهبود می‌یابند.

گفتنی است، از لیزر فرکشنال cO2  برای بهبود جای جوش یا اسکار( آکنه‌ها) می‌توان استفاده کرد که می‌تواند جای جوش را پاکسازی کند. در نواحی اسکار، ستون‌هایی از سلول‌های ناحیه اسکار از بین می‌رود و ستون‌های جدید ایجاد و عمق اسکار کمتر می‌شوند.

 لازم به ذکر است که این دستگاه  قابلیت از بین بردن جای سوختگی ها را دارد که علاوه بر کمرنگ سازی ناحیه سوختگی، آن ناحیه را قوام می بخشد.

 همچنین  این دستگاه در از بین بردن چروک های صورت و افتادگی پوست تاثیر دارد و برای افرادی که پس از لاغری و یا به مرور زمان پوستشان شل شده است تاثیر به سزایی خواهد داشت.

استفاده از این لیزر در نواحی استریا (ترک‌های شکم و ران) تا حدود زیادی در از بین بردن آنها تاثیر دارد.

چروک‌های زیرچشم که در اثر بوتاکس از بین نمی‌روند و دقیقا زیر پلک هستند، با این لیزر بهبود می‌یابند. همچنین برای پیری پوست دست، لیزر مناسبی است.

پس از استفاده از این دستگاه، تا ۴۸ ساعت پوست متورم و قرمز است و بعد از آن نقاط کوچک تیره‌رنگی روی پوست ظاهر می‌‌شوند که در واقع همان ستون‌هایی از پوست است که بوسیله لیزر کربنیزه شده و توسط پوست دفع می‌شوند.

 این دانه‌ها در عرض یک هفته تا ۱۰ روز از بین می‌روند. پس از آن پوست کمی صورتی شده و به رنگ عادی برمی‌گردد. که می‌توان نتیجه گرفت استفاده از این دستگاه می‌تواند موثر باشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا