صرفه‌جویی ارزی 10 میلیاردی با سامانه رادار پسیو محققان کشور

اسماعیل وحدتی، مجری طرح با اشاره به طراحی و ساخت «سامانه‌های رادیو- مکان‌یاب پسیو» گفت: رادار پسیو ایران عمدتا در حوزه مکان‌یابی رادیویی پسیو (یعنی بدون نیاز به تشعشع خودی) کاربرد دارد و این سامانه بر اساس دانش و توانایی بومی کشور به تولید رسیده است.

وحدتی با تاکید بر این که طراحی و تولید این سامانه‌ها نیازمند دانش بسیار غنی و توانمندی بالا در زمینه‌های انتشار امواج، پردازش سیگنال و فناوری اطلاعات است، ادامه داد: تاکنون چندین مدل مشابه سامانه‌های رادیو- مکان‌یاب ساخته شده است که مدل‌های طراحی و ساخته شده با کاربری آشکارسازی، مکان‌یابی و ردگیری اهداف به صورت غیرفعال کار می‌کنند.

وی اضافه کرد: سامانه طراحی شده به دلیل غیرفعال بودن از نظر تشعشعات رادیویی ویژگی بسیار مهمی در جنگ‌های الکترونیکی محسوب می‌شوند؛ ضمن این که این سامانه‌ها دقت بالایی در عملکرد دارند.

وحدتی با بیان این که بر اساس تجارب به دست آمده از طراحی و ساخت سامانه‌های رادیو-مکان‌یاب پسیو در حوزه نظامی، به تازگی به ساخت رادیو-مکان‌یاب‌های پسیو برای کاربردهای غیرنظامی وارد شدیم، اضافه کرد: محصولات تولید شده در این زمینه دارای ارزش افزوده زیاد بوده و از سوی دیگر در حوزه‌های نظامی، خرید و به کارگیری این سامانه‌ها با محدودیت‌هایی مواجه است؛ از این رو تامین این تجهیزات از شرکت‌های داخلی باعث جلوگیری از خروج ارز از کشور شده و رونق کسب و کار داخلی را به دنبال دارد.

به گزارش ایسنا،مجری طرح، صرفه جویی ارزی سالانه این سامانه را حدود 10 میلیارد تومان در سال برآورد کرد و گفت: به لحاظ قیمت، محصول ساخته شده بسیار ارزان‌تر از نمونه‌های خارجی است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا