شناسایی فقر از روی عکس های ماهواره ای

به تازگی دانشمندان در تلاش برای شناسایی محل زندگی افرادی که در فقر زندگی می کنند، ابزاری مناسب را به دست آورده اند. این سیستم بر پایه استفاده از تصویر برداری ماهواره ای و یک الگوریتم یادگیری ماشینی می تواند به شناسایی این مناطق دست بزند و در حقیقت طراحان آن متخصصانی از دانشگاه استنفورد هستند.

کاری که این دانشمندان انجام داده اند، در حقیقت ساخت یک الگوریتم یادگیری ماشینی است که می تواند از کامپیوترها برای جستجو در میلیون ها تصویر ماهواره ای استفاده کرده و نقاطی که دارای مولفه های فقر هستند را شناسایی کنند.

به صورت مرسوم، گروه های کمک رسانی بین المللی باید جستجوی منطقه به منطقه و خانه به خانه را برای به دست آوردن وضعیت درآمدی افراد در کشورهای در حال توسعه به انجام برسانند. به تازگی مارشال بروک به عنوان یکی از محققان علوم اقتصاد در دانشگاه استنفورد به فکر تغییر این ساختار افتاده است و نتیجه فعالیت های او و همکارانش، یافته شدن یک گزینه جایگزین کارآمدتر است.

کاری که این دانشمندان انجام داده اند، در حقیقت ساخت یک الگوریتم یادگیری ماشینی است که می تواند از کامپیوترها برای جستجو در میلیون ها تصویر ماهواره ای استفاده کرده و نقاطی که دارای مولفه های فقر هستند را شناسایی کنند. این مولفه ها شامل مواردی مانند جاده های نامناسب و نور کم در شب های است. البته در حال حاضر این طرح تنها برای پنج کشور آفریقایی به اجرا در آمده است که این کشورها شامل تانزانیا، اوگاندا، مالاوی، نیجریه و رواندا هستند.

بروک درباره الگوریتم ابداعی او و همکارانش می گوید: «اگر شما داده های کافی را به کامپیوتر ارائه بدهید، می تواند تشخیص بدهد که باید به دنبال چه چیزی بگردد. ما مدل های کامپیوتری را به نحوی تعلیم دادیم که بتوانند این تصاویر را مشاهده کرده و از طریق آن وجود فقر در یک منطقه را شناسایی و پیش بینی کنند. این الگوریتم نشانه هایی مانند جاده ها و مناطق دورافتاده ای مثل مزارع را شناسایی می کند و به دنبال ساختارهایی می گردد که معمولا ما آن را در دیدن عکس ها نادیده می گیریم. به این ترتیب این کامپیوتر می تواند با استفاده از تصاویر ماهواره ای به شناسایی محل هایی که افراد فقیر در آنها زندگی می کنند دست بزند.»

این روش به نسبت روش های پیشین نه تنها سریع تر عمل می کند، بلکه می تواند دقت بسیار زیادی را نیز به همراه داشته باشد زیرا در برخی از موارد، دور افتاده بودن محل زندگی فقرا موجب می شود تا نتوان به روش سنتی آنها را پیدا کرد ولی این روش جدید می تواند موجب شود تا هیچ گروهی به خاطر موقعیت مکانی زندگی خود از دید خارج نمانند.

منبع: redorbit

ترجمه: احمد محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا