روشی برای شناسایی نانولوله‌ کربنی از میان دیگر آلوتروپ‌های کربنی

نانولوله‌های کربنی جاذبه صنعتی زیادی برای بسیاری از تولیدکنندگان دارند. به همین دلیل دامنه استفاده از این ماده در صنعت در حال افزایش است. به موازات افزایش تقاضا در بازار، تولید این ماده نیز رو به افزایش بوده به طوری که تولید جهانی آن هر ساله افزایش می‌یابد.
با افزایش مصرف این ماده، نیاز به بررسی و مشخصه‌یابی آن نیز افزایش می‌یابد، به طوری که باید تجهیزات مناسبی به‌منظور درک بهتر ویژگی‌های این ماده ارائه کرد. از سوی دیگر بررسی نانولوله‌های کربنی بسیار پیچیده است و نمی‌توان بسیاری از ویژگی‌های این ماده در محیط‌های آبی، هوا و دیگر ترکیبات را با دقت شناسایی کرد.
در حال حاضر از روش‌های مختلفی برای این کار استفاده می‌شود، اما هر یک دارای محدودیت‌هایی است. برای مثال میکروسکوپ الکترونی به‌صورت ظاهری این ماده را مشخصه یابی می‌کند و آنالیز گرمایی کربن تنها می‌تواند میزان اتم‌های کربن را در این نانولوله‌ها ارائه دهد.
شرکت لونا (Luna) برای حل این مشکل روشی به نام CouNT ارائه کرده است. این روش می‌تواند نانولوله‌ها را به خوبی مشخصه‌یابی کند.
CouNT قادر است تا انواع مختلف نانولوله‌های کربنی (تک لایه، چندلایه و عامل‌دار) را مورد بررسی قرار دهد. این روش می‌تواند نانولوله‌کربنی را از کربن سیاه، کربن آمورف، گرافیت و الیاف کربنی به خوبی تفکیک دهد. البته این روش تنها می‌گوید که چه مقدار نانولوله کربنی در میان دیگر محصولات کربنی وجود دارد.
یکی از محدودیت‌های این روش، حساسیت آن است، به طوری که CouNT برای محدوده 3 تا 5 ppb استفاده می‌شود. البته این روش را می‌توان برای غلظت‌های مختلف از میکروگرم تا میلی‌گرم و میلی‌لیتر به کار برد.
این روش می‌تواند در مدت زمان کمتر از 30 دقیقه پاسخ را ارائه دهد. استفاده از CouNT بسیار ساده بوده و افراد با یک آموزش کوتاه، می‌توانند از آن استفاده کنند.
به گزارش ستاد توسعه فناوری نانو،یکی از مزیت‌های این روش آن است که می‌توان آن را برای نانولوله‌های کربنی موجود در آب یا حلال‌های آلی و همچنین امکان بررسی نمونه‌های پودری خشک یا بخار هوای خارج شده از یک فیلتر استفاده کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا