ژن های مسئول بیماری‌های قلبی شناسایی شدند

محققان دانشکده پزشکی Icahn به کمک محققان دانشگاه «تارتو» سوئد موفق به شناسایی ژن های مسئولی شده اند که در خطر ابتلا به حملات قلبی مرتبط هستند.این تیم تحقیقاتی با همکاری حسن فروغی اصل به تحلیل داده های بدست آمده وضعیت ژن ها در بافت صدها بیمار مبتلا به عروق کرونر پرداختند که در نهایت ژن های بیماری زایی در بافت های منفرد یا بافت های چندگانه شناسایی شدند و مشخص شدت که این ژنها منجر به بیماری های قلبی می شوند.

این تحقیق در راستای بخشی از مطالعه STARNET صورت گرفته است. در واقع این طرح به عنوان اولین تحلیل سیستماتیک توالی داده RNA از خون، بافت های متابولیک بیماران مبتلا به بیماری عروق کرونر است.

توالی های RNA، کپی های DNA در هر سلول هستند که قالب هایی برای تولید پروتئین و تعیین سالم یا بیمار شدن بافت به حساب می آیند.دکتر بیورکگرن عضو ارشد این تیم تحقیقاتی گفت: مطالعات گسترده ارتباط ژنوم منجر به تشخیص هزاران متغیر DNA شد که خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر را افزایش می دهند.  

عضو ارشد تیم تحقیقاتی به این مسئله اشاره کرد که مطالعات صورت گرفته راه را برای پی بردن به عوامل این بیماری و تشخیص آن هموار کرد و باید به سمت مرحله جدیدی حرکت می کردیم که کشف و تشخیص ژن های آسیب دیده توسط متغیرهای DNA محقق می شد.

دکتر بیورکگرن تصریح کرد، شناسایی ژن های بیماری زا به همراه ویژگی بافتی آنها از جایگاه بسزایی در این پروژه برخوردار است که می تواند منجر به تشخیص و درمان بیماری های قلبی شود.به گزارش مهر، نتیجه این تحقیق در نشریه «ساینس» منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا