تالاب‌های گاوخونی و میقان در شرایط بحرانی قرار دارند

محسن سلیمانی در گفت و گو با فارس گفت: یکی از ویژگی‌های اکوسیستم‌های تالابی، تغییرات اکوسیستم است که در فصول کم آب معمولا تالاب‌ها حج آبی را از دست می‌دهند و این فرصت می‌دهد که بخش خشکی خودش را تقویت کند و اینگونه نیست که تالاب‌ها همیشه آب داشته باشند.

 

وی ادامه داد: تالاب به این معنا نیست که همیشه بخش پرآبی باشد و در لغت نیز به معنای خاک‌ها یا سرزمین‌های خیس هستند در برخی از تالاب‌ها آب به صورت فصلی و در برخی تالاب‌ها به صورت پایدار وجود دارد، در فصل تابستان با توجه به گرمای هوا شدت تبخیر آب افزایش پیدا می‌کند اما خوشبختانه اوضاع تالاب‌ها در تابستان امسال تغییر جدی نداشته است.

مدیر طرح حفاظت از تالاب‌های ایران تصریح کرد: تالاب‌های سمت غربی مانند زریوار و چغاخور و تالاب‌های بخش شمالی همچنان اوضاع نسبتاً مناسبی دارند اما تالاب‌هایی که در بخش فلات مرکزی قرار دارند مانند گاوخونی و میقان در شرایط بحران‌تری به سر می‌برند.

سلیمانی ادامه داد: تلاش می‌کنیم الگوهای توسعه‌ای که در حوضه آبریز تالاب‌ها وجود دارد مانند گسترش بی رویه کشاورزی که منجر به خشک شدن تالاب‌ها شده است را از طریق تدوین مدیریت جامع برای تالاب‌ها تغییر دهیم تا بحث احیای آنها را داشته باشیم.

وی اظهار داشت: در قالب برنامه مدیریت جامع تالاب‌ها بودجه در اختیار یک سازمان قرار نمی‌گیرد و هر کدام از دستگاه‌ها اقدامات توسعه‌ای خود را با این برنامه‌ها تطبیق می‌دهند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا