دشمنی آموزش دیده از درون ما، برعلیه ما

E. coli مقاوم به کولیستین در برابر ایمنی ذاتی انسان مقاومت می کند

به گزارش سیناپرس همدان، محققان دانشگاه آکسفورد، بریتانیا، تکامل خواص مقاومت آنتی بیوتیکی پپتیدهای ضد میکروبی (AMPs) را بررسی کرده اند. در مقاله “تکامل مقاومت به کولیستین، مقاومت باکتریایی را در برابر پپتیدهای ضد میکروبی میزبان و قدرت بیماری زایی افزایش می دهد” منتشر شده در Life، محققان کشف نگران‌کننده‌ای را شرح می‌دهند که چگونه یک نوع خاصی از عامل ضد میکروبی، کولیستین، می‌تواند E. coli و احتمالاً سایر عوامل بیماری‌زا را برای فرار بهتر از سیستم ایمنی انسان آموزش دهد.

پپتیدهای ضد میکروبی (AMPs) مولکول‌های چند عملکردی هستند که در تمام اشکال حیات یافت می‌شوند و بخش ضروری سیستم ایمنی ذاتی حیوانات هستند. AMPها پاسخ‌های ایمنی را تعدیل می‌کنند و با کشتن باکتری‌ها، مخمرها، قارچ‌ها و ویروس‌ها در برابر پاتوژن‌های مهاجم دفاع می‌کنند و حتی می‌توانند به سلول‌های سرطانی حمله کنند. AMP ها مولکول های عمیقاً حفاظت شده تکاملی در موجودات مختلف از پروکاریوت تا انسان هستند.

این جنبه بسیار محافظت شده و به طور طبیعی آموزش دیده از AMPها احتمالاً دلیل موفقیت آنها در مبارزه با پاتوژن های مقاوم در برابر بیماری زاها و دلیل اصلی نگرانی در این مطالعه است. اگر استفاده انسانی از AMP ها بتواند مقاومت در برابر AMP ها را به عنوان یک درمان ایجاد کند، همچنین می تواند منجر به تکامل مقاومت متقاطع به سیستم ایمنی ذاتی انسان و حیوانات شود.

بر اساس برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP)، مقاومت ضد میکروبی یک تهدید جهانی در حال رشد است. در حالی که آنتی بیوتیک ها روشی پیشرو برای جلوگیری از مرگ در اثر انواع عفونت ها بوده اند، اما اثربخشی آنها اکنون در خطر است زیرا درمان هایی که زمانی به طور قابل اعتمادی کار می کردند دیگر جواب نمی دهند زیرا میکروارگانیسم ها در برابر آنها مقاومت ایجاد کرده اند.

کولیستین یک AMP مشتق شده از یک باکتری باسیل است که زمانی به طور گسترده در کشاورزی از دهه 1980 استفاده می شد. پس از شیوع باکتری E. coli مقاوم به کولیستین در چین، این عمل در سال 2016 ممنوع شد. کولیستین در حال حاضر عمدتاً برای عفونت های شدید مقاوم به چندین آنتی بیوتیک دیگر استفاده می شود. این آخرین خط دفاعی است زمانی که گزینه های دیگر شکست خورده اند، بنابراین تکامل بیماری زاهای مقاوم به کولیستین عواقب وحشتناکی خواهد داشت. آنچه محققان در مطالعه خود دریافتند به چیزی بسیار بدتر اشاره دارد.

محققان، E. coli را با ژن مقاومت به کولیستین MCR-1 در برابر AMP های انسانی و حیوانی آزمایش کردند و دریافتند که پلاسمیدهای MCR به طور متوسط تا 62 درصد مقاومت بیشتری در برابر AMP های میزبان ایجاد می کنند.

در یک آزمایش سرم خون، محققان سطوح بالایی از مقاومت در برابر سرم انسانی را دریافتند که نشان می‌دهد MCR-1 به طور موثر در برابر حتی مخلوط‌های پیچیده ضد میکروبی مقاومت می‌کند. این تیم آزمایش را با نسخه‌ای از سویه آزمایش‌شده که فاقد MCR-1 بود (از طریق حذف ژن) جدا کردند و متوجه شدند که مانند یک نوع وحشی رفتار می‌کند و به ژن MCR-1 مقاوم به کولیستین به‌عنوان محرک مقاومت اشاره کرد.

نتایج، این احتمال را افزایش می دهد که افزایش مقاومت به AMP ارائه شده توسط MCR-1 می تواند تهاجم باکتری ها به میزبان ها را با به خطر انداختن ایمنی ذاتی آنها افزایش دهد. اگر این مورد کنترل نشود، از دست دادن یک دفاع درمانی حیاتی در برابر پاتوژن‌های بسیار مقاوم که ژن‌های مقاوم به AMP را به دست می‌آورند، می‌تواند بر توانایی پزشکان بالینی برای مبارزه موثر با آنها تأثیر بگذارد. شاید خطر بیشتری وجود داشته باشد که پاتوژن های عادی که در حال حاضر توسط سیستم ایمنی ذاتی ما با آنها مبارزه می شود، نسبت به ما ایمن شوند.

منبع: Life