شناسائی نشانگر پیش بینی وقوع حملات قلبی

تحقیقات جدید نشان می دهد که آزمایش خون می تواند خطر ایست قلبی ، بیماری های قلبی – عروقی و پتانسیل مشکلات قلبی را برای افراد در معرض خطر مشخص سازد . این آزمایش برای کسانی که هیچگونه سابقه بیماری های قلبی نیز نداشته اند ، مناسب است که با شناسایی نشانگر LP-PLA2 Lipoprotein-associated phospholipase A2 )) که یک نشانه از التهاب عروقی در ارتباط با تجمع پلاک گرفتگی عروق است ، می توانند خطر ابتلای به بیماری های قلبی عروقی را شناسایی کند. در واقع افرادی که به گرفتگی رگ های خونی به وسیله پلاک ها مبتلا شوند در معرض خطر بالای حمله قلبی خواهند بود.

بر اساس این پژوهش ها ، بیمارانی که نتایج آزمایش آنها فعالیت بیشتر LP-PLA2 را نشان می دهد و سطح آن بیشتر از 225 نانومول باشد در معرض خطر بیماری های قلبی – عروقی قرار دارند.

بر اساس این پژوهش ها ، بیمارانی که نتایج آزمایش آن ها فعالیت بیشتر LP-PLA2 را نشان می دهد و سطح آن بیشتر از 225 نانومول باشد در معرض خطر بیماری های قلبی – عروقی قرار دارند.

پژوهشگران اعلام کردند که این آزمایش به ویژه در پیش بینی خطر ابتلای زنان به بیماری های قلبی – عروقی موثر است و قابل توجه است که از این میان آزمایش زنان آفریقایی – امریکایی بیشتر نتیجه بخش بوده است .

تیم تحقیقاتی طی پژوهش های خود ، نمونه آزمایش خون بیش از چهار هزار و پانصد نفر را که هیچگونه  سابقه بیماری های قلبی – عروقی نداشته اند را مورد بررسی قرار داده اند . این تیم آزمایش های این گروه داوطلب را برای سه و نیم سال مورد پیگیری قرار دادند . در نتیجه این بررسی ها مشخص شد کسانی که سطح LP-PLA2 آنها از 225 نانومول بیشتر بوده ، هفت درصد احتمال ابتلا به بیماری های بیشتری داشتند  و این موضوع برای کسانی که این رقم در نتایج آزمایش های آن ها پایین تر بوده 3.5 درصد احتمال خطر ایست قلبی  ، گزارش می شود.

شایان ذکر است که پیش از این پزشکان عمدتا با تکیه بر سطح کلسترول بدن ، خطر ابتلا به سکته قلبی یا سکته مغزی را مورد پیش بینی قرار می داده اند .اما مطالعات جدید نشان می دهد که تست به اصطلاح کلسترول بد از ارزش پیش بینی کمی برخوردار است در حالی که این آزمایش درصد پیش بینی بالاتری خواهد داشت .

قابل ذکر است که بیماری های قلبی – عروقی یکی از علت های مهم مرگ و میر انسان ها در همه نژادها ، با بیش از 385 هزار کشته در سال محسوب می شود .