تاثیر هورمون های مغزی در مبارزه با اعتیاد

بر اساس پژوهش های یک مرکز تحقیقاتی در شهر ولینگتون نیوزلند، پائین بودن سطح ماده شیمیائی سروتونین serotonin در مغز انسان ها می تواند آن ها را مستعد اعتیاد به مواد مخدر کرده و خطر معتاد شدن را در این افراد بالاتر ببرد.

بالا بودن سطح سروتونین مغز سبب مصونیت فرد دربرابر اعتیاد و عدم علاقه وی به استفاده از مواد مخدر شده و بالعکس در صورت پائین بودن سطح این ماده در مغز ، احتمال اعتیاد فرد بالا می رود. پژوهشگران اعلام کردند با توجه به این دستاورد می توانم داروئی برای بالا بردن سطح این ماده شیمیائی در مغز تهیه کرد که برای درمان اعتیاد مفید است.

سارا بردبری سرپرست این تیم تحقیقاتی و پژوهشگر و روانشناس دانشگاه ویکتوریا که مطالعات جامعی در این زمینه انجام داده است، در باره تحقیقات خود اعلام کرد: نتایج این پژوهش می تواند روش موثر و جدیدی برای پیشگیری و درمان اعتیاد به مواد مخدر پیشنهاد کند.

بر اساس تحقیقات انجام شده توسط این گروه پژوهشی، سطح ماده شیمیائی سروتونین در مغز افراد در زمانی که نخستین تجربه استفاده از مواد مخدر را دارند ، نقش مهمی در وابستگی یا عدم استفاده دوباره از مواد مخدر را ایفا می کند و به این ترتیب این ماده شیمیائی طبیعی مغز می تواند سبب اعتیاد فرد شده یا از آن جلوگیری کند . در حقیقت بر پایه این پژوهش های ، مشخص شد که بالا بودن میزان سروتونین در مغز انسان ، سبب کم شدن احتمال وابستگی آن فرد به مواد مخدر و اعتیاد خواهد شد. در این مطالعات همچنین مشخص شد که در صورت تکرار استفاده از مواد مخدر و اعتیاد به آن ، سطح این ماده شیمیائی در مغز به شدت کاهش یافته و پائین می آید. البته این مطالعات همچنین نشان می دهد که ماده شیمیائی دیگری با نام دوپامین نیز در مغز وجود دارد که میزان سطح آن با اعتیاد فرد به مواد مخدر ارتباط مستقیم دارد.

تحقیقات و پژوهش های این تیم مطالعاتی با هدف شناسائی عوامل شیمیائی موجود در مغز انسان و تاثیر آن ها در وابستگی و اعتیاد به مواد مخدر انجام می شود و هدف اصلی این تیم پژوهشی ، یافتن داروئی جهت استفاده در افراد معتاد جهت درمان و بهبود شرایط آن ها اعلام شده است .

سارا بردبری اصلی ترین نتیجه این پژوهش ها را کشف ارتباط بین ماده شیمیائی سروتنین در مغز و میزان خطر اعتیاد دانسته و اعلام کرد از این طریق می توان با ساخت داروئی شیمیائی ، سطح این ماده را در مغز انسان بالا برده و از این دارو می توان به صورت گسترده  در ترک اعتیاد و جلوگیری از اعتیاد به مواد مخدر ، استفاده کرد .

منبع: victoria.ac.nz/news