چشم اندازی روشن برای ساخت داروی ترک اعتیاد

به تازگی گروهی از محققان به راهبری پژوهشگران موسسه تحقیقاتی اسکریپس موفق به کشف شواهد غریبی درباره استراتژی های جدیدی در زمینه مبارزه با اعتیاد به مواد مخدر شده اند. به خصوص آنها موفق به شناسایی ترکیبی شده اند که باعث مهار فعالیت گیرنده های سلولی خاص مغز شده و نشانه های وابستگی به مواد مخدر را کاهش می دهد.

مسدود کردن BDNF در بدن می تواند موجب شود که آنها از مواد مخدر گریزان شوند. به این ترتیب می توان از این روش به عنوان یک راهکار احتمالی برای درمان اعتیاد در انسان ها استفاده کرد.

محققان در این تحقیق جدید تمرکز خود را بر روی گیرنده مغزی خاصی به نام TrKB گذاشته اند و توانسته اند با تغییر این ناحیه وابستگی به مواد مخدر را کاهش دهند. اعتیاد به مواد مخدر میلیون ها نفر در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داده است، با این حال تا کنون هیچ دارویی نتوانسته است به نحو موثری به درمان این اعتیاد بپردازد.

مواد مخدر موجب تقویت شدید میزان دوپامین در سیستم mesocorticolimbic (محل ثبت تجارب و شرایط لذت بخش) می شود. با قرار دادن موش ها در معرض مواد مخدر تغییرات بسیار زیادی در دو ناحیه مهم از مغز آنها یعنی ناحیه نوکلئوس اکومبنس و قشر قدامی مغز آنها شکل می گیرد.

مطالعات گذشته نشان داده اند که این تغییرات تحت تاثیر نوعی پروتئین مغزی به نام BDNF انجام می شود که در حقیقت ردیافت کنندگان TrkB را فعال می سازد. با این وجود به تازگی نشان داده شده است که با تزریق BDNF به صورت مستقیم به بخش NAc مغز موش ها می توان میزان اشتیاق آنها برای دریافت مواد مخدر را افزایش داد.

در وضعیت معکوس نیز باید گفت که مسدود کردن BDNF در بدن می تواند موجب شود که آنها از مواد مخدر گریزان شوند. به این ترتیب می توان از این روش به عنوان یک راهکار احتمالی برای درمان اعتیاد در انسان ها استفاده کرده که البته باید پیش از انجام این کار، آزمایش های متعددی در این زمینه برنامه ریزی و اجرا گردند.

منبع: ibtimes