کشف قدیمی ترین ساختار زیستی زنده در اروپا

متخصصان دانشگاه ماینز به تازگی دست به تحقیقاتی ویژه زده اند. هدف از این تحقیقات این بوده است که قدیمی ترین ساختار زیستی ای که در قاره اروپا همچنان به حیات خود ادامه می دهد یافته شود و نتیجه به دست آمده نیز کشف یک درخت بسیار کهن در این قاره بوده است.

این که این درخت در بطن تمدن و تاریخچه بشری توانسته است تا سه نسل مختلف از تمدن ها را بدون آسیب دیدن پشت سر بگذارد، بسیار تحسین برانگیز است.

این درخت که یک نوع درخت کاج از نوع درختان بوسنایی است، در شمال کشور یونان قرار دارد و گفته می شود که قدمت آن به بیش از هزار سال پیش باز می گردد. یک دانشمند سوئدی به نام پاول جی کروسیچ در این باره می گوید: «جالب است که در کشوری که در آن تمدن برای 3 هزار سال جریان داشته است، چنین ارگانیزم پیچیده و بزرگی توانسته است تا در محیطی نامطلوب به حیات خود ادامه بدهد.»

کروسیچ در ادامه می گوید: «سال ها پیش من یک پایان نامه درباره جنگل های منحصر به فرد یونان را مطالعه کرده بودم. ما در تحقیقات خود سعی در ساخت یک گاه نگاری داشتیم تا بتوانیم ساختار آب و هوایی و تاریخچه آن را درک کنیم و تمامی این کارها با هدف یافتن کهن ترین درخت زنده اروپا بود.»

او در پایان درباره اهمیت کشف این درخت که دقیقا یک هزار و 75 سال سن دارد می گوید: «این که این درخت در بطن تمدن و تاریخچه بشری توانسته است تا سه نسل مختلف از تمدن ها را بدون آسیب دیدن پشت سر بگذارد، بسیار تحسین برانگیز است. بسیاری از موارد می توانستند تا به نابودی این درخت منتهی شوند ولی خوشبختانه این جنگل در طول هزاران سال، دست نخورده باقی مانده است.»

منبع: upi

ترجمه: احمد محمد حسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا