کشتی اقیانوس پیمای ایران وارد آب‌های آزاد جنوب کشور می شود

کشتی تحقیقاتی اقیانوس پیما، یکی از ابزارهای خاص دستیابی به این ذخایر و منابع عظیم است؛ ابزاری که بسیاری از کشورهای پیشرو آمریکایی و اروپایی به آن مجهزند و هم اکنون با تحقیق و تفحص زیاد در آب‌های آزاد جهان، سهم عظیمی از اقتصاد حوزه دریایی را به خود اختصاص داده اند. طی چند سال اخیر ساخت کشتی اقیانوس پیمای تحقیقاتی ایران، اما و اگرهای ساخت و زمان تاخیر به آب اندازی آن، یکی از سوژه های داغ خبرنگاران شده است.  به همین دلیل گفت و گویی اختصاصی با آراز مارامایی، مشاور و کارشناس این طرح کلان انجام دادیم تا بیشتر به چند و چون این ماجرا پی ببریم.

چه ضرورتی باعث شد ایران به سراغ ساخت کشتی اقیانوس پیمایی برود؟

هم اکنون 70درصد (دو سوم) کره زمین را آب دریاها و اقیانوس ها فرا گرفته است. به طور متوسط عمق اقیانوس‌ها 3 تا 4 هزار متر است بنابراین ما برای مطالعه و شناسایی ویژگی‌ این آب‌ها همچون ترکیبات فیزیکی، شیمیایی، آلودگی‌ها، جریان‌های موج، باد و… و بهره مندی از منابع معدنی و زیستی آن نیازمند به ساخت کشتی اقیانوس پیمای تحقیقاتی بودیم. ضرورت این امر باعث شد سال 88 ،طرح ساخت این اقیانوس پیما به معاونت وقت علمی فناوری ریاست جمهوری ارایه و در نهایت عملیات ساخت آن طی توافق نامه ای بین این معاونت و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از سال 1390 آغاز شود.

هم اکنون عملیات ساخت این کشتی در چه مرحله‌ای به سر می برد؟

در حال حاضراین کشتی با 90 درصد پیشرفت فیزیکی مراحل پایانی خود را سپری می‌کند. تمام تجهیزات این کشتی کامل و مطابق با استانداردهای دریایی و بین المللی است و تنها آزمایش دستگاه‌های لوله کشی و الکتریکی آن باقی مانده است.

 به امید خدا قرار است این کشتی در اردیبهشت امسال همزمان با روز ملی خلیج فارس با تامین اعتبار مورد نیاز به آب انداخته ‌شود.

ماموریت اصلی این کشتی روی کدام آب هاست؟

این شناور تحقیقاتی با 50مترطول،10مترعرض و 12 مترارتفاع و 5/3 آبخور و 4آزمایشگاه قادر است با آب و سوخت کامل به مدت 30 تا40 روز با ظرفیت 28 نفر(12خدمه وتکنسین کشتی و 16 نفرمحقق) سوار بر آب‌های خلیج فارس، دریای عمان و شمال اقیانوس هند حدود 3هزار مایل دریایی را طی و کارهای تحقیقاتی و میدانی خود را به انجام رساند؛ این شناور در تعدادی از شاخه ‏های اقیانوس ‏شناسی از جمله فیزیک، شیمی، زمین‏شناسی، زیست‏ شناسی، محیط زیست، هواشناسی، ژئوفیزیک و نقشه برداری دریایی فعالیت خواهد کرد.

عمده ماموریت‌های در نظر گرفته شده برای این کشتی کدامند؟

نمونه برداری رسوب، تعیین غلظت و شوری، آنالیز جریان‌ها، بررسی دما و چگالی، شناسایی و چگونگی شکل گیری معادن، شناسایی بستر دریاها برای عملیات لوله کشی و انتقال گاز و نفت، بررسی نشت سکوهای نفتی، آنالیز گونه‌های بومی از مهمترین ماموریت‌هایی هستند که برای این کشتی تحقیقاتی در نظر گرفته شده است.

هم اکنون ایران در مقایسه با بسیاری از جوامع پیشرو و حتی کشورهای همسایه و خاورمیانه‌ای، بسیار دیرتر به این قضیه ورود پیدا کرده است، آیا این امر نشان از غفلت ما در این حوزه ندارد؟

هرچند هم اکنون بسیاری از کشورهای خاورمیانه ای و در حال توسعه مانند ترکیه، مصر، عربستان، عمان و قطر مجهز به این کشتی‌های اقیانوس پیما شده اند اما داشتن نیروی اجرایی قوی در زمینه فیزیک، شیمی، بیوشیمی، زیست شناسی دریایی و تولید محصولی بومی و منطبق بر نیاز کشور از مهمترین وجه تمایز کار ما نسبت به این کشورهاست به همین دلیل ما در این زمینه نه تنها از این کشورها عقب تر نیستیم بلکه پیشروتر هم هستیم.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا