ارزیابی توسعه پایدار اقتصادی جایگزینی مناسب برای GDP

 تولید ناخالص داخلی (GDP) برای ارزیابی کالاها و خدمات تولید شده توسط یک کشور به کار می رود اما این مفهوم موضوعات خاصی که واقعا برای شهروندان مهم هستند، را پوشش نمی دهد.

در حالی که اکثر کارشناسان با این موضوع موافقند که GDP دارای محدودیت هایی است، هیچ کس نمی داند چه مفهومی را باید جایگزین آن کرد.اما اگر تولید ناخالص داخلی معیار ضعیفی برای مفاهیمی است که برای شهروندان مهم اند، معیار دقیق تر چه می تواند باشد؟

راه جدیدی برای ارزیابی پیشرفت

محققان گروه مشاوره بوستون جایگزین جدیدی را یافته اند و "آن ارزیابی توسعه پایدار اقتصادی" (SEDA) است. این شاخص 160 کشور دنیا را از سه لحاظ اقتصادی، ثبات پذیری و سرمایه گذاری رهگیری کرده است. این عناصر از 10 بعد تشکیل شده اند که شامل مولفه هایی مانند برابری درآمدی، بهداشت، تحصیلات و زیرساخت است.

با ارزیابی این موضوع که کشورها چگونه تمامی این ابعاد را اجرا می کند، شاخص SEDA تعیین می کند چه کشورهایی در حال مدیریت کردن استفاده از هر دوی ثروت قطعی و رشد اقتصادی قطعی شان برای ارتقای زندگی شهروندانش هستند. این شاخص نه تنها کشورها را از طریق سطوح کنونی رفاه رتبه بندی می کند، بلکه میزان پیشرفت آن ها بین سال های 2006 و 2014 را نیز بررسی می کند.

کشورهایی که در صدر فهرست سطوح کنونی رفاه هستند عبارت اند از ثروتمندترین کشورهای دنیا مانند نروژ، سوئیس، سوئد و لوکزامبورگ. در واقع، 10 کشور برتر حاضر در این فهرست در غرب اروپا واقع شده اند. با این حال موسسه بلومبرگ در تحلیلی به این یافته ها اشاره می کند و زمانی که کشورهایی که بیشترین پیشرفت را از سال 2006 داشته اند، را بررسی می کند، نتایج جالب تری به دست می آید.

در این تحلیل آمده است : نتیجه متضادی در نمره پیشرفت اخیر وجود دارد و در حالی که بسیاری از بازارهای نوظهور در آسیا و افریقا به صدر جدول رفته اند، کشورهایی که از لحاظ تولید ناخالص داخلی ثروتمندترین کشورهای دنیا هستند، به قعر جدول نزدیک ترند.

شواهد واضحی وجود دارد که سیاست های اتحادیه اروپا و استانداردهای حکومتی، پیشرفت های واقعی را در حوزه های مهم مرتبط با رفاه شهروندان ایجاد کرده است.

یونان تقریبا به دلیل مشکلات اقتصادی اخیرش، کشوری است که از سال 2006 کمترین پیشرفت را در زمینه رفاه شهروندی داشته است.

نکته مهم این است که سیاست های اجراشده توسط دولت ها می توانند تفاوت زیادی را در سطح رفاه ایجاد کنند. نویسندگان جاهایی مانند صربستان، کرواسی و رومانی (و پیوستن آن ها به اتحادیه اروپا یا تلاش برای پیوستن به این اتحادیه هستند) را به عنوان نمونه هایی از کشورهایی برشمرده اند که پیشرفت قابل ملاحظه ای را طی یک دهه اخیر حاصل کرده اند. گفته می شود این امر بیشتر به دلیل سیاست های اتحادیه اروپاست.

شواهد واضحی وجود دارد که سیاست های اتحادیه اروپا و استانداردهای حکومتی، پیشرفت های واقعی را در حوزه های مهم مرتبط با رفاه شهروندان ایجاد کرده است.همچنین ورودی مالی هم یکی از مهم ترین عوامل در تضمین این نکته است که رشد اقتصادی در زندگی های مردم تحول مثبت ایجاد خواهد کرد.

اما شاید مهم ترین درس از این گزارش این است که وقتی صرفا بر روی تولید ناخالص داخلی به عنوان معیاری برای موفقیت یک کشور تمرکز نمی شود، تصویری که از دنیا به دست می آید بسیار متفاوت می شود. 

 

مترجم: شه تاو ناصری

منبع: مجمع جهانی اقتصاد

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا