چرا چین به دنبال احداث جاده ابریشم جدید است؟

چین به دنبال احیای مسیر تجاری و تاریخی جاده ابریشم است که مرزهای این کشور را به اروپا متصل خواهد کرد. این ایده که در سال 2013 توسط ژی جینپینگ، رئیس جمهور این کشور، مطرح شد، چین را به همسایگان غربی اش یعنی آسیای مرکزی، خاورمیانه و اروپا متصل می کند.

در حالی که چنین پروژه ای هزینه بر و جنجال برانگیز است، این پرسش مطرح است که چرا چین قصد دارد آن را اجرایی کند.نیروهای ژئوسیاسی و تجاری قوی در این بین ایفای نقش می کنند که از آن میان می توان به ظرفیت فوق العاده صنعتی چین به ویژه در تولید فولاد و تجهیزات سنگین اشاره کرد و در این بین، جاده ابریشم به عنوان یک مسیر تجاری مهم عمل خواهد کرد.

با کند شدن رشد بازار داخلی چین، گشودن بازارهای تجاری جدید می تواند راهی برای حفظ بازدهی های اقتصاد ملی این کشور باشد.

همچنین با کند شدن رشد بازار داخلی چین، گشودن بازارهای تجاری جدید می تواند راهی برای حفظ بازدهی های اقتصاد ملی این کشور باشد.

چین ظرف یک دهه آینده به دنبال افزایش ارزش تجاری برون مرزی تا 2.5 تریلیون دلار است و رئیس جمهور این کشور حدود یک تریلیون دلار از بودجه دولت را به پروژه احداث جاده جدید اختصاص داده است. او همچنین شرکت های دولتی و موسسات مالی را ترغیب می کند در زیرساخت و بخش ساخت و ساز خارج از این کشور سرمایه گذاری کنند.

به گفته نادج رولاند، تحلیلگر دفتر ملی تحقیقات آسیایی، این یک پروژه اقتصادی نیست بلکه پروژه ای ژئوسیاسی است و واضح است که چنانچه چین بخش مهمی از این سرمایه را به توسعه زیرساخت در خارج از کشور اختصاص دهد، ارتباط بین ناحیه آسئان، آسیای مرکزی و کشورهایی اروپایی ارتقا خواهد یافت.

افزون بر این، با تقویت شراکت های فرهنگی و اقتصادی با کشورهای دیگر، چین وضعیت خود به عنوان بازیگری غالب در امور جهانی را مستحکم خواهد کرد.

اما در این میان چند موضوع مهم است از جمله آن که احداث مسیر تجاری جاده ابریشم باید رشد اقتصادی را ارتقا بخشد، از لحاظ اجتماعی قابل قبول باشد و همچنین دوستدار محیط زیست باشد.

 

مترجم: شه تاو ناصری

منبع: مجمع جهانی اقتصاد

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا