شناسایی افسردگی از روی فعالیت در شبکه های اجتماعی

دانشمندان تا به امروز به خوبی اطلاعاتی ویژه را از شبکه های اجتماعی برداشت کرده اند. برای نمونه پیش از این امکان تعیین سن کاربران شبکه اجتماعی اینستاگرام با کمک بررسی فعالیت آنها در این شبکه اجتماعی مشخص شده بود، با این وجود به تازگی روشی نسبتا مشابه برای بررسی سلامتی روانی کاربران این شبکه اجتماعی ابداع شده است.

تیمی از محققان فعال در دانشگاه هاروارد و دانشگاه ورمونت به تازگی از ابزارهای یادگیری ماشینی استفاده کرده اند تا با استفاده از بررسی محتوای به کار گرفته شده توسط افراد در این شبکه اجتماعی، نشانه های افسردگی در آنها را کشف کرد. این روش با بررسی و تحلیل ساختار رنگ بندی، محتوای مربوط به داده های مربوطه، الگوریتم های شناسایی چهره و غیره می تواند به بررسی عکس های موجود در صفحه هر کاربری دست زده و دریابد که آیا او نشانه هایی از افسردگی را در خود دارد یا خیر.

نتایج به دست آمده به نحوی است که در 70 درصد از مواقع، این امر کاملا درست انجام می شود و کاربر مربوطه نیاز به مشاوره پزشکی با روانشناسان خواهد داشت. برای به دست آوردن این آمار نیز این مدل به بررسی تعداد 43 هزار و 950 عکس پرداخته است که متعلق به 166 کاربر مختلف بوده است.

البته طراحان این الگوریتم معتقدند که این روش برای شناسایی دقیق بیماری به کار گرفته نمی شود بلکه باید آن را بیشتر ابزاری برای کشف نشانه های اولیه شکل گیری افسردگی و یک ابزار هشدار دهنده در نظر گرفت. به این ترتیب می توان از این ابزار برای بررسی و اسکن کردن انسان ها در جوامع دیجیتالی استفاده کرد تا وضعیت سلامتی روانی آنها مورد تحلیل قرار بگیرد.

این الگوریتم به بررسی موارد متعددی در عکس فرد دست می زند و یکی از بارزترین موارد در این میان این است که فیلترهای مورد استفاده توسط افراد بر روی عکس ها به چه ترتیب است. دانشمندان دریافته اند که افرادی که تمایل بیشتری به افسردگی دارند، معمولا از فیلترهای عکس سیاه و سفید و یا آبی رنگ استفاده می کنند در حالی که افرادی که سلامتی روانی بالاتری دارند، بیشتر به سراغ فیلتر رنگ های گرم می روند.

منبع: engadget