داغ ترین نقاط دنیا کدام اند؟

بسیاری از جاهای دنیا مدعی اند داغ ترین نقاط زمین هستند اما به دلیل تنوع آب و هوایی، سال به سال تغییرات زیادی در این ادعاها رخ می دهد. ناسا با استفاده از دو ماهواره مجهز به  اسپکترورادیومتر تصویر برداری تفکیک پذیری ملایم (MODIS) طی چند سال اخیر به ارزیابی دماهای نواحی دورافتاده ای مانند صحرای لوت ایران کمک کرده و به پرسش های موجود در این زمینه پاسخ می دهد.

گرچه بعید است که بتوان یک نقطه را به عنوان داغ ترین نقطه زمین نامگذاری کرد، جاهایی وجود دارند که به طور کلی شاهد دماهای آزاردهنده ای هستند. این مکان ها معمولا چند ویژگی آب و هوایی خاص خود را دارند و اغلب بیابان های دارای رطوبت خاک یا پوشش گیاهی ناچیز هستند؛ در این نقاط، نور مستقیم خورشید در طول فصل های داغ توسط ابرها مسدود نمی شود و این مکان ها اغلب در ارتفاعات پست تر قرار دارند.

ناسا با استفاده از دو ماهواره مجهز به  اسپکترورادیومتر تصویر برداری تفکیک پذیری ملایم (MODIS) طی چند سال اخیر به ارزیابی دماهای نواحی دورافتاده ای مانند صحرای لوت ایران کمک کرده و به پرسش های موجود در این زمینه پاسخ می دهد.

از جاهایی در اتیوپی گرفته تا ایران و استرالیا، تعدادی از نقاط آن قدر داغ هستند که حد و مرزهای زیست پذیری را در بوته آزمایش می گذارند.

دالول (Dallol)، اتیوپی

این مکان در ناحیه آتشفشانی Afar Depression در اتیوپی واقع شده و در دهه 1960 یک معدن بود اما امروزه بیشتر یک شهر متروکه به شمار می آید. این نقطه رکورد داشتن بالاترین دمای متوسط سالیانه را در اختیار دارد و دمای آن در طول روز به بیش از 100 درجه فارنهایت می رسد. بین سال های 1960 و 1966، دمای متوسط این ناحیه 94 درجه فارنهایت بود.

کوبر پدی در استرالیا

در حالی که شاید دمای هوا در کوبر پدی مانند دیگر نقاط داغ موجود در فهرست ارائه شده آزاردهنده نباشد، دمای این منطقه به اندازه ای بالاست که خالی از سکنه است. دمای این شهر می تواند به 113 درجه فارنهایت برسد.

El Azizia

زمانی تصور می شد که این ناحیه رکورد بالاتری دمای ثبت شده را دارد اما مدت هاست که این رکورد را از دست داده با این حال به دلیل دمای بالایی که معمولا در تابستان بیش از 120 درجه فارنهایت است، معروف است.

Wadi Halfa در سودان

این ناحیه در مرز مصر واقع شده و دارای دمایی تا 127 درجه فارنهایت است. این شهر گاهی اوقات توفان های گرد و خاک موسوم به haboob را تجربه می کند. این توفان ها زمانی که رطوبت و هوای بی ثبات، توفان های هوایی را در گرمای بعدازظهر شکل می دهند، به وجود می آید.

تیمبوکتو در مالی

این ناحیه در تقاطع مسیرهای تجاری صحرای افریقا واقع شده و در معرض بیابانی شدن قرار دارد چون صحرای آفریقا به تدریج در حال بلعیدن آن است. دماهای این منطقه به 130 درجه فارنهایت هم رسیده است.

غدامس  در لیبی

این ناحیه که جزو میراث جهانی به وجود می آید شهری آبادی در وسط یک صحراست. ساکنین این شهر برای زنده ماندن از گرما در خانه های با دیوارهای گلی ضخیم زندگی می کنند و دمای آن می تواند به 131 درجه فارنهایت هم برسد.

Kebili در تونس

این ناحیه به مدت 200 هزار سال است که ساکنانی را در خود جای داده و یک آبادی بیابانی در تونس است. دمای 131 درجه فارنهایت برای این ناحیه ثبت شده است.

ربع الخالی در شبه جزیره عربستان

این ناحیه که یک سوم شبه جزیره عربستان را پوشانده، بزرگ ترین صحرای شنی پیوسته در دنیاست. آب و هوای این منطقه خشک و داغ است و دمای آن به 133 درجه فارنهایت هم رسیده و بارش باران معمول در سال کمتر از 1.2 اینچ است.

دره مرگ در ایالات متحده

دره مرگ مکانی خشک و داغ است و در ژوئیه سال 1913 دمای 134 درجه فارنهایت برای آن ثبت شد. این ناحیه در صحرای موجاوه واقع شده و خشک ترین ناحیه امریکای شمالی است.

کوه های فلیمینگ در چین

این ناحیه که در صحرای تکله مکان و در سلسله جبال تیان شان در منطقه ژین ژیان واقع شده، لبه ای از سنگ شنی قرمز رنگ است که داغ ترین نقطه در چین است. ماهواره ناسا مجهز به MODIS یکی از بالاترین دماهای ممکن یعنی 152.2 درجه فارنهایت را در سال 2008 برای این منطقه ثبت کرد.

دشت لوت ایران

این دشت که مساحت آن حدود 200 مایل است، صحرایی نمکی و خالی از سکنه است و حتی باکتری ها هم در آن زندگی نمی کنند. در مطالعه  هفت ساله درباره دماهای سطح زمین توسط ماهواره رصدخانه زمین ناسا، دشت لوت در ایران طی پنج سال داغ ترین نقطه زمین بود.دمای این ناحیه به 159.3 درجه سانتی گراد هم رسیده است.

 

مترجم: شه تاو ناصری

منبع: مجمع جهانی اقتصاد

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا