پیشرفت صنعت گیاهان دارویی آغاز شده است

دکتر محمدحسن عصاره در گفت و گو با ایرنا افزود: فعالیت مراکز پژوهشی و تحقیقاتی، سطح زیر کشت، ورود محصولات به بازار داخلی و بین المللی و میزان سرانه مصرف از جمله شاخص هایی رشد در این صنعت است. 
وی افزود : افزایش تعداد داروهای گیاهی، شرکت های فعال دانش بنیان، تربیت نیروهای متخصص و سلامتکده ها نشان از پیشرفت و ارتقاء شاخص ها در این صنعت دارد.
عصاره ادامه داد: مقایسه آمار و ارقام این حوزه در سال های اخیر نشان می دهد که صنعت گیاهان دارویی رشد خوبی را طی کرده و با برنامه ریری های انجام شده امیدواریم این روند با شتاب بیشتر ادامه یابد.
عصاره، خام فروشی، فرآوری نکردن گیاهان دارویی، نبود کشت انبوه و مکانیزه را از جمله مشکلات این حوزه برشمرد و گفت: با برنامه ریزی و اقدامات انجام شده شاهد کاهش این گونه مشکلات هستیم. 

**رشد صادرات گباهان دارویی 
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی گفت: در سال های اخیر با اقدامات فعالان این صنعت و برنامه ریزی متولیان، شاهد رشد صادرات گیاهان دارویی هستیم.
وی افزود: صادرات محصولات مهم این صنعت مانند محصولات دانش بنیان و نیز زعفران، زرشک و شیرین بیان رشد داشته و بسیاری از محصولات این حوزه هم وارد جریان صادرات شده است.
عصاره اظهار کرد که در مجموع اقدامات خوبی در حوزه صادرات انجام شده اما برای رسیدن به اهداف عالیه هنوز فاصله داریم و امیدواریم این رشد سالانه افزایش یابد.
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی ارزش صادرات شرکت های دانش بنیان در این حوزه در سال گذشته را نزدیک به 30 میلیون دلار اعلام کرد. 
وی همچنین به محدودیت برداشت ریشه گیاه شیرین بیان اشاره کرد و گفت: برداشت ریشه این گیاه براساس قوانین ممنوع شده و شرکت ها آن را برای صادرات به تعدادی فرآورده تبدیل می کنند. از صادرات این محصول هم حدود 35 میلیون دلار عاید کشور می شود.
وی ادامه داد که ارزش صادرات سایر محصولات گیاهی به شکل فرآوری یا نیمه فراوری و خام حدود 90 میلیون دلار است که این حوزه هم نسبتا رشد خوبی داشته است.
عصاره بیان کرد: سطح زیر کشت زعفران در سال های اخیر خوشبختانه رشد چشمگیر داشته و از 88 هزار هکتار در سال 93 به حدود 94 هزار هکتار و تولید این محصول در حال حاضر به حدود 350 تن رسیده است.
تحقیقات دانش­پژوهان کشور نشان می دهد که از هشت هزار گونه گیاهی موجود در کشور، بیش از دو هزار گونه آن دارای خواص دارویی، عطری، ادویه ای و آرایشی بهداشتی هستند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا