داده های عظیم، راهکاری نوین برای بهبود سیستم های قضایی

آمریکا در سرود ملی خود مدعی می شود که کشور انسان های آزاد است ولی در عمل نتیجه حاصل شده کاملا برعکس است. این کشور با دارا بودن بیش از 7 میلیون زندانی، بیشترین ضریب زندانی به نسبت جمعیت را در تمامی جهان در اختیار دارد و همین امر نیز علاوه بر هزینه های سنگین دولتی، هزینه های ویژه ای را برای ساختار اجتماعی این کشور به بار آورده است.

دیگر موردی که به کاهش جرم در این کشور کمک کرده است، سیستم تحلیل داده های نحوه زندگی انسان ها با کمک هوش مصنوعی است، این سیستم موجب می شود تا دولت آمریکا بتواند افرادی که در معرض خطر رفتارهای مجرمانه هستند را شناسایی کند. برای رسیدگی به این افراد، مقامات پلیس ایالت میزبان این طرح به در خانه فرد رفته و او را به فعالیت های اجتماعی دعوت می کنند.

تحقیقات نشان می دهد که افرادی که یک بار به زندان های آمریکا وارد شوند، به احتمال فراوان پس از آزادی نخواهند توانست تا زندگی سالم و بدون خلافکاری را ادامه بدهند. از میان هر سه زندانی که مدت زمان کوتاهی را در زندان های آمریکا سپری کرده است، دو نفر در بازه زمانی سه ساله پس از آزادی، دوباره به خلاف کردن روی می آورند.

از سوی دیگر بررسی ساختار قومی زندانیان حاضر در این کشور نشان از تبعیض نژادی بسیار شدید دارد. در این کشور در میان زندانیان در ازای هر 380 فرد سفید پوست، 966 فرد از آمریکای لاتین وجود دارند و این تعداد برای سیاه پوستان به 2 هزار و 207 نفر می رسد.

تمامی این موارد موجب شده اند تا مسئولان آمریکا به فکر راه حلی برای رفع مشکلات خود باشند و نتیجه به دست آمده نیز این است که فناوری های کامپیوتری می تواند برای نجات این کشور به کار بیاید. در همین راستا نیز راهکارهای متعددی جهت استفاده از هوش مصنوعی و داده های عظیم به دولت آمریکا پیشنهاد شده و حتی برخی از آنها نیز به مرحله اجرا در آمده اند.

از جمله مهم ترین موارد در این رده می توان به اعمال قانون نظارت مستقیم بر روی رفتار پلیس اشاره کرد که با قرار دادن دوربین بر روی لباس های آنها ممکن شده است. به این ترتیب می توان گفت که پلیس ها می دانند که در صورت نشان دادن رفتارهای خشونت بار یا نژادپرستانه، فیلمی از آنها در یک انباره داده بسیار عظیم وجود خواهد داشت که می تواند برای آنها دردسرساز شود. به این ترتیب آمار دستگیری های بی دلیل به حداقل می رسد و از سوی دیگر نیز مجرمان می دانند که رفتارهای نامناسب آنها با پلیس، تحت نظارت خواهد بود.

دیگر موردی که به کاهش جرم در این کشور کمک کرده است، سیستم تحلیل داده های نحوه زندگی انسان ها با کمک هوش مصنوعی است، این سیستم موجب می شود تا دولت آمریکا بتواند افرادی که در معرض خطر رفتارهای مجرمانه هستند را شناسایی کند. برای رسیدگی به این افراد، مقامات پلیس ایالت میزبان این طرح به در خانه فرد رفته و او را به فعالیت های اجتماعی دعوت می کنند. گزارش های به دست آمده نشان می دهد که در 60 درصد موارد، این روش موثر واقع شده است و به همین دلیل نیز می توان این طرح را موفقیت آمیز دانست.

منبع: engadget

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا