تاثیر درآمد خانواده و تحصیلات والدین بر ساختار مغزی فرزندان

گروهی از پژوهشگران به بررسی عوامل مختلف اقتصادی و اجتماعی نظیر درآمد خانوادگی و میزان تحصیلات والدین بر روی ساختار مغزی فرزندان پرداختند. در این مطالعه مشخص شد که بیشترین رابطه بین میزان درآمد و رشد ساختار مغزی در خانواده های کم درآمد وجود دارد. به این ترتیب شاید اقدامات گوناگون برای کاهش شکاف طبقاتی بتواند جلوی بروز این تغییرات مغزی را بگیرد.

البته این پژوهش به این نکته اشاره ندارد که شرایط اقتصادی و اجتماعی موجب بروز تغییرات غیرقابل بازگشت در مغز و یا توانایی های شناختی فرد می شود، بلکه به این نکته اشاره دارد که دسترسی گسترده تر به منابعی که با پول می توان به آن دست یافت سبب بروز تفاوت هایی در ساختار مغزی خواهد شد.

این پژوهش که گسترده ترین از نوع خود به شمار می رود، 1099 فرد 3 تا 20 ساله معمولی مورد مطالعه قرار گرفتند. در این مطالعه اطلاعاتی در مورد تحصیلات والدین و درآمد خانوادگی آنها به دست آمد و سپس با تصویر برداری MRI و نیز بررسی سوابق خانوادگی، میزان سطح مغزی آنها بررسی شد. نتایج به دست آمده نشان می داد که تحصیلات، سن و سابقه ژنتیکی رابطه ای غیرخطی با سطح مغز داشتند و رابطه درآمد با شکل مغز بیشتر از رابطه تحصیلات والدین با این وضعیت مغزی بود.

همچنین مشخص شد که در خانواده هایی که کمترین درآمد را داشتند، کمترین تفاوت در وضعیت درامد موجب ایجاد تفاوت هایی زیاد در سطح مغزی در برخی از بخش های مغز که به مهارت های مهم برای موفقیت تحصیلی مرتبط هستند می شود.

در مقابل، برای کودکانی که از خانواده های پردرآمد بودند، تغییرات تدریجی در سطح درآمد تغییرات بسیار اندکی در سطح مغز داشت. همچنین درآمد بالا با عملکرد بهتر در برخی مهارت های شناختی همراه بود.

درآمد خانوادگی به مواردی نظیر تغذیه، سلامت، مدرسه، نوع بازی ها و گاهی کیفیت هوایی که کودک استنشاق می کند ارتباط دارد. این پژوهشگران در گام بعدی شاید به بررسی این بپردازند که آیا اقدامات دوت برای کاهش شکاف طبقاتی از طریق اجرای برنامه های حمایتی از اقشار آسیب پذیر می تواند به بهبود سطح مغز و تغییر این روند بیانجامد یا خیر.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا