۶ میلیون بازدید از مراکز فرهنگی و تاریخی امسال ثبت شد

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه امسال شاهد رشد ۱۵ درصدی سفرهای مردم در تعطیلات نوروز بودیم، گفت: رقم شش میلیون بازدید از مراکز مختلف دیدنی مربوط به وزارت میراث فرهنگی ثبت شده که یک رکورد است.

به گزارش سیناپرس، عزت الله ضرغامی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران به ارائه آماری درباره سفرهای نوروزی پرداخت و گفت: امسال شاهد رشد ۱۵ درصدی سفرهای مردم در تعطیلات نوروز بودیم. این آمار مربوط به ۲۵ اسفند تا نیمه فروردین است منتهی امسال به دلایل مختلف سفرها ادامه داشته که آخرین موج آن از امروز شروع می‌شود و تا روز یکشنبه هفته آینده ادامه پیدا می‌کند.

وی توضیح داد: در سال ۱۴۰۱ مجموع شب اقامت ۵۰ میلیون بود که امسال ۵۷.۱ شده است؛ مجموع اقامت‌های ما شامل اقامت‌های رسمی و اقامت‌های غیر رسمی و اضطراری می‌شود. دولت از ظرفیت‌های زیادی استفاده کرده و دستگاه‌های مختلف امکانات اقامتی خود را در اختیار قرار دادند. به همین دلیل شاهد رشد سفرها بودیم. به خصوص برای طبقات پایین دست رشد خوبی را مشاهده کردیم.

ضرغامی گفت: هتل‌های سطح بالا در همان روزهای اول اشغال می‌شدند و بعضا افرادی که در وضعیت اقتصادی پایین‌تر هستند از جاهای دیگر استفاده می‌کردند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره رتبه بندی سفرهای مردم در ایام نوروز به استان‌ها گفت: رتبه‌های اول تا پنجم مربوط به استان‌های مازندران، گیلان، خراسان رضوی، هرمزگان و خوزستان است و بقیه استان‌ها در مقام‌های بعدی قرار دارند؛ ستاد سفر مصداق بسیار مهمی از وحدت مجموعه‌های اجرایی دولت است و شامل ۲۷ دستگاه می‌شود که مهمترین دستگاه‌ها در کنار هم فعالیت کرده و خدمات فراوانی را ارائه کردند. این به خصوص برای کسانی که سعی می‌کردند با برخی از اخبار حاشیه‌ای اختلافاتی را در دیدگاه‌ها یا نحوه اجرای دستگاه‌ها نشان دهند، باید مورد توجه قرار گیرد.

ضرغامی درباره میزان بازدید از مراکز مختلف دیدنی زیرمجموعه این وزارتخانه گفت: از مجموع ۲۶۸ موزه، ۱۵۳ پایگاه میراث ملی و جهانی و ۳۵ بنای تاریخی در ۲۵۵ مرکز در اختیار وزارت میراث فرهنگی، رقم شش میلیون بازدید ثبت شده که این رکوردی در بازدید از مراکز فرهنگی کشور است.

وی اضافه کرد: میزان بازدید از ۲۵ اسفند تا ۳ فروردین رشد ۳۰ درصدی داشته و این میزان از ۴ تا ۱۲ فروردین به دلیل ماه مبارک رمضان ۴.۵ درصد رشد داشته و در مجموع شاهد رشد بازدید بیش از ۱۰ درصد از مجموعه موزه‌ها، کاخ موزه‌ها و پایگاه‌های در اختیار میراث فرهنگی هستیم.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: مقام اول در بازدید، مربوط به مجموعه فرهنگی تاریخی حافظیه شیراز با ۴۵۰ هزار بازدید بوده است. مقام دوم تا دهم مربوط به بازدید از تخت جمشید، مجموعه فرهنگی تاریخی سعدیه، میراث جهانی باغ فین، مجموعه فرهنگی تاریخی سعد آباد، ارگ کریمخانی، پاسارگاد، چهل ستون، عالی قاپو، فلک الافلاک و کاخ گلستان است.

وی با بیان اینکه امسال شاهد رشد بسیار بالای بازدید در تهران بودیم، گفت: بازدیدها از ۳۹۰ هزار نفر به دو میلیون نفر افزایش پیدا کرده است؛ در کنار مجموعه‌های در اختیار این وزارتخانه دستگاه‌های دیگر هم موزه‌های مختلفی دارند و بافت‌های شهرهای مختلف هم جزو بازدیدهای مهم محسوب می‌شود که با محاسبه آنها رقم بازدید بالاتر از شش میلیون می‌شود.

ضرغامی همچنین بیان کرد: در مجموع محل‌های رسمی که بلیت فروشی صورت گرفته، حدود ۳۱ میلیارد تومان درآمد حاصله از بازدید از مجموعه‌های میراث فرهنگی است که این درآمد به خزانه واریز می‌شود و درصدی از آن به میراث فرهنگی برای فعالیت‌هایش داده می‌شود.

وی همچنین گفت: ۳۴۲۵ نوروزگاه در سراسر کشور داشتیم، همچنین نشست سفرای عضو پرونده ثبت جهانی نوروز برگزار شد و ساعات کاری موزه‌ها افزایش پیدا کرد. اقدامی درباره نزدیکی فعالیت‌های باستانی، دینی، تاریخی و مذهبی انجام شد و پایگاه‌های مهمی در اختیار فعالیت‌های مذهبی و دینی قرار گرفت؛ در حافظیه شب‌های احیاء برگزار شد و در طوس برنامه‌های قرائت قرآن بود. لذا نزدیکی دو محور مربوط به موزه میراث فرهنگی اتفاق بسیار موثری بود.

ضرغامی درباره بازارچه‌های صنایع دستی، گفت: ۹۰۸ بازارچه صنایع دستی با بیش از ۱۱ هزار غرفه برپا شد که برای فروش صنایع دستی اختصاص پیدا کرد. حداقل رقم فروش ۵۰۰ میلیارد تومان است که رقم اصلی بیشتر بوده، محل‌هایی همچون بافت یزد، شیراز، محوطه‌های تاریخی، دیوار گرگان، حصار دامغان، سی و سه پل اصفهان، قنوات، بازارها و مساجد تاریخی و فضاهای ثبتی زیارتگاهی همه اینها مجموعه‌ای است که در آمارمان نمی‌آید اما بازدیدهای میلیونی فوق‌العاده‌ای دارد که امسال شاهد افزایش کاملا معنا دار به لحاظ فرهنگی و تاریخی بودیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا