پایتخت نجوم ایران میزبان کنفرانس جهانی مرزهای فیزیک بنیادی

حسین عبادی در حاشیه برگزاری هشتمین کارگاه نجوم اختر فیزیک کشور در مراغه در گفت و گو با ایرنا افزود: اطلاعیه شرکت در این کنفرانس به همه کشورهای دنیا ارسال شده است.
وی با اشاره به حضور محققان و دانشمندان برجسته جهان در دوره های قبل این کنفرانس بین المللی گفت: اختر فیزیک، شاخه های کیهان شناسی، سیاره های فراخورشیدی، تاریخ علم نجوم، آموزش فیزیک همگانی ذرات بنیادی و کاربردی در حوزه نجوم و اختر فیزیک اتفاقی موضوع های مورد بحث در این کنفرانس بین المللی است.
رئیس مرکز نجوم و اختر فیزیک مراغه ادامه داد: این کنفرانس از 23 تا 25 آذرماه سال جاری مصادف با 13 تا 15 دسامبر 2016 میلادی برگزار می شود و افزایش همکاری های بین المللی از اهداف عمده آن است.
عبادی خاطر نشان کرد: در دوره قبل این کنفرانس به جهت ارج نهادن به شخصیت علمی – جهانی خواجه نصیر الدین طوسی برگزاری این کنفرانس در سال جاری به میزبانی ایران پیشنهاد شده است.
وی به برگزاری نخستین دوره این کنفرانس در کشور هند اشاره کرد و گفت: این کنفرانس برای اولین بار در ایران و در پایتخت نجوم کشور /مراغه/ برگزار می شود و تاکنون کشورهای استرالیا، آمریکا، آلمان و فرانسه میزبان ادواری این کنفرانس و دانشمندان این رشته بوده اند. 
عبادی اضافه کرد: مرکز نجوم و اختر فیزیک مراغه برای اتصال بیشتر فعالیت های تئوری حوزه نجوم کشور با فعالیت های رصدی، برگزاری کارگاه ها، همایش ها و کنفرانس های بین دانشجویان و محققان را افزایش داده است.
رئیس مرکز نجوم و اختر فیزیک مراغه با بیان اینکه کارهای رصدی و تئوری در حوزه نجوم مکمل هم است، گفت: این مرکز به دلیل استقرار رصد خانه خواجه نصیر در مراغه، در این شهر متمرکز است و برنامه ریزی های مدونی برای توسعه رصدهای عملی دارد. 
وی افزود: ارتقای چارت سازمانی از مرکز تحقیقاتی به پژوهشکده از دیگر برنامه های آتی در مرکز نجوم و اختر فیزیک مراغه بوده و در این راستا به دنبال جذب اعضای هیات علمی در سه حوزه فعالیتی تاریخ علم نجوم، اختر فیزیک /خوشید، ستاره و سیاره ها/ و کیهان شناسی است.
مراغه پایتخت نجوم ایران در خلال برگزاری هشتمین کارگاه پیشرفته اختر فیزیک و سیارات فراخورشیدی کشور/24 تا 27 مرداد 1395/ به عنوان یکی از یادگارهای خواجه نصیر طوسی بار دیگر میزبان اخترشناسان برجسته ای از کشورهای مختلف جهان از جمله ایتالیا، هند، جمهوری خودمختار نخجوان و ارمنستان است.
این کارگاه در دو محور کیهان شناسی و سیاره های فراخورشیدی با حضور 50 نفر از دانشجویان سطح تکمیلی رشته های اختر فیزیک دانشگاه های کشور در موضوع های آزمون مدل های همگن و غیرهمسان گر انرژی تاریک عالم، عالم کهنه /کیهان شناسی کوآنتونومی برپایه نسبیت تصویری دوسه/ در حال برگزاری است.
شهرستان تاریخی مراغه که در دوران ایلخانی پایتخت ایران بود، با حدود 250 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری جنوب تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا