مقابله با ورود بی‌حساب و کتاب واژه‌های فرنگی

غلامعلی حداد عادل رئیس بنیاد سعدی به همراه حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی به کلاس‌های درس فارسی‌آموزان شرکت‌کننده در دوره‌های دانش‌افزایی زبان فارسی‌ بنیاد سعدی که در دانشگاه علامه طباطبایی در حال برگزاری است، رفتند و از این کلاس‌ها دیدن کردند.

در حاشیه این بازدید حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در پاسخ به ایسنا درباره وضعیت زبان فارسی و نگرانی‌های موجود در این زمینه گفت:‌ مسلما زبان فارسی در معرض آسیب‌های گوناگون در داخل و خارج از کشور است. در مقابل موسساتی هم هستند که وظیفه مقابله با این آسیب‌ها را دارند و وظیفه دارند در داخل کشور با ورود بی‌حساب و کتاب واژه‌های فرنگی مقابله کنند چون استفاده از این واژه‌ها به صورت غیرقانونی بر سردر مغازه‌ها و موسسات آسیب‌ جدی است که ما این مسئله را دنبال می‌کنیم. وزارت کشور، نیروی انتظامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای جلوگیری از این آسیب‌ها اهتمام دارند و ما برای این موضوع قانون و آیین‌نامه داریم.

او در ادامه توضیح داد: علاوه بر این، تلاش‌هایی برای تبدیل زبان فارسی به زبان علم شده است. نمونه‌اش وارد کردن تعدادی از واژه‌های فارسی در درس زیست‌شناسی کلاس دهم است که برای بار اول اتفاق می‌افتد. این قضیه برای معلم‌ها قدری تعجب‌آور است و باعث شده آن‌ها کمی حساسیت نشان دهند. این‌ها اقداماتی است که برای تبدیل زبان فارسی به زبان علم صورت گرفته است.

حداد عادل در پاسخ به این سوال که آیا جایگزینی بعضی از واژه‌ها برای دانش‌آموزان کلاس دهم که پیش‌تر واژه‌های دیگری به کار می‌برند، دشوار نیست گفت: بالاخره هر کاری باید از یک جایی شروع شود. ما شروع این قضیه را از کلاس دهم و در درس زیست‌شناسی خیلی دشوار نمی‌دانیم. چند وقت بگذرد واژه‌های جدید جا می‌افتد. مثل کفش نو می‌ماند؛ ابتدا قدری پا را می‌زند اما بعد پا عادت می‌کند.

او در پاسخ به بخش دیگری از سوال ایسنا که مربوط به نگرانی فارسی‌زبانان کشورهایی مثل تاجیکستان و افغانستان بود، پاسخ داد: مشکلات زبان فارسی در تاجیکستان و افغانستان مسائل جداگانه‌ای دارد که  معمولا با مسائل سیاسی هم همراه است. ما تلاش می‌کنیم در همه حوزه‌ها از زبان فارسی پاسداری کنیم.

رئیس بنیاد سعدی در پاسخ به سوالی درباره سطح یادگیری و کلاس‌های برگزارشده در این دوره دانش‌افزایی زبان فارسی گفت: سطح یادگیری‌ها مختلف بود. احساس ما این است که دانشجوها از برگزاری این دوره‌ها راضی هستند. محیط هم برای آموزش مناسب است و امکانات مطلوب. هیچ مشکلی وجود ندارد و من از دانشگاه علامه طباطبایی و رئیس آن آقای سلیمی بابت همکاری با ما تشکر می‌کنم.

او همچنین گفت: ما بنا داریم بعد از پایان این دوره، آموزش‌ها را به صورت مجازی هم برای این فارسی‌آموزان ادامه دهیم.

به گزارش ایسنا، در مراسم بازدید غلامعلی حداد عادل و رئیس دانشگاه علامه طباطبایی از کلاس‌های فارسی آموزان، حداد عادل با برخی از فارسی‌آموزان صحبت کرد. تعداد کمی از فارسی‌آموزان می‌توانستند جملات را به درستی به کار ببرند. بخش زیادی از فارسی‌آموزان شرکت‌کننده در این کلاس‌ها دانشجویان دیگر کشورها هستند که یا به خاطر علاقه شخصی و یا رشته‌های تحصیلی‌شان که به نوعی با ایران و تاریخ ایران در ارتباط است در این دوره‌ها حضور پیدا کرده‌اند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا