آیین نامه فعالیت معادن به زودی ابلاغ می شود

به گزارش سازمان حفاظت محیط زیست، معصومه ابتکار در دیدار با استاندار و اعضای مجمع نمایندگان استان مرکزی با اشاره به برخی خلاء های قانونی برای حفاظت از محیط زیست، افزود: به عنوان نمونه در بخش معادن به رغم آسیب های محیط زیستی فراوانی که این بخش می تواند به همراه داشته باشد، با مصوبه مجلس نقش نظارتی و حاکمیتی محیط زیست در این حوزه از بین رفت.
وی با بیان اینکه لوایح حفاظت از خاک و هوای پاک می تواند بخشی از خلاء های قانونی در حوزه هایی همچون معدن را نیز پوشش دهد، خواستار همکاری و حمایت نمایندگان برای تصویب لوایح محیط زیستی ارائه شده از سوی دولت به مجلس شد.
معاون رئیس جمهوری با اشاره به صحبت های مطرح شده در این جلسه در خصوص کیفیت هوای استان مرکزی به ویژه شهر اراک، اظهار کرد: بخشی از آلودگی هوا ناشی از مصرف سوخت مازوت توسط نیروگاه بود که اکنون رفع شده است.
وی گفت: میزان مصرف مازوت نیروگاه های سراسر کشور از حدود 43 درصد در ابتدای سال 1392 به حدود 9 درصد در سال جاری رسیده و وزارت نفت قول داده است که این میزان تا پایان سال به صفر برسد.
ابتکار در خصوص قرارگیری یا عدم قرارگیری صنایع در فهرست صنایع آلاینده نیز با بیان اینکه مساله سلامت مردم، اولویت نخست دولت و سازمان حفاظت محیط زیست است، افزود: سازمان حفاظت محیط زیست نمی تواند خارج از ضوابط و شاخص های موجود، واحدی را آلاینده یا غیرآلاینده اعلام کند.
معاون رئیس جمهوری ضمن یادآوری نقش نهادهای نظارتی و بازرسی برای بررسی عملکرد دستگاه های مختلف از جمله سازمان حفاظت محیط زیست، خاطرنشان کرد: اینکه خواستار رفع خلاء قانونی یا بازنگری و اصلاح آن باشیم، موضوعی جدا است اما در حال حاضر باید تابع قانون فعلی باشیم زیرا در غیر این صورت مرتکب اقدامی غیرقانونی شده و باید جوابگو باشیم.
وی تاکید کرد: هدف قانون گذار از وضع قانون عوارض آلایندگی و دریافت جریمه در این حوزه، رفع مشکل آلایندگی واحدهای صنعتی و خدماتی بوده است؛ در حالی که امروز عوارض آلایندگی به منبع درآمد تبدیل شده است.
ابتکار با بیان اینکه برای سازمان حفاظت محیط زیست پرداخت جریمه و ادامه روند آلایندگی خوشایند و قابل قبول نیست، افزود: در قانون نیز آمده که شهرداری ها موظف به هزینه کرد هدفمند این درآمدها برای ارتقا و بهبود کیفیت محیط زیست شهر هستند اما اکنون این موضوع مغفول مانده است.
وی ضمن یادآوری این موضوع که هدف دولت یازدهم، بهبود و ارتقاء وضعیت محیط زیست استان ها و کشور است، گفت: حمایت نمایندگان از تصویب بخش های مرتبط با محیط زیست در برنامه ششم توسعه، لوایح محیط زیستی ارائه شده و سایر لوایح و برنامه های مرتبط می تواند دولت را در رسیدن به هدف یاری رساند.

** الزام تمام طرح های استان مرکزی به تهیه پیوست محیط زیست
محمود زمانی قمی استاندار استان مرکزی نیز گفت: به منظور پیشگیری از آثار سوء طرح ها و پروژه های توسعه ای و عمرانی استان در آینده، در شورای برنامه ریزی استان مصوب شد که تمام طرح های استانی دارای پیوست محیط زیست باشند.
وی یکی از نگرانی محیط زیستی استان را شرایط نامطلوب تالاب میقان عنوان کرد و افزود: کنترل چالش های کنونی تالاب و تلاش برای احیا و نجات آن، مانع از ایجاد کانون داخلی گرد و غبار می شود که نه تنها استان مرکزی بلکه استان های همجوار را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.
استاندار مرکزی مروری بر اقدامات استانی صورت گرفته در این زمینه داشت و اظهار کرد: تلاش برای ساماندهی و تخصیص حقابه تالاب، همچنین تدوین برنامه جامع تالاب میقان که در حال نهایی شدن است، از جمله اقدامات استانی در این حوزه است که نیاز به حمایت و همکاری در سطح ملی دارد.
زمانی قمی اشاره ای نیز به تاکید و تلاش دولت برای بهبود کیفیت هوای کشور داشت و گفت: استان مرکزی و شهر اراک نیازمند نگاه ویژه در این حوزه و تخصیص اعتباراتی خاص برای مقابله با چالش آلودگی هوا است.
به گفته وی، این حمایت ها می تواند حوزه هایی همچون ایجاد و توسعه حمل و نقل ریلی و قطار مترو، ایجاد سرفصل کاهش آلودگی هوا در بودجه و تجهیز و توسعه سیستم های آنلاین پایش روزانه هوا را شامل شود.
شینا انصاری مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: برای قرار گرفتن صنعتی در فهرست صنایع آلاینده باید مستندات پایش و اندازه گیری پارامترهای آلاینده مطابق با ضوابط و قانون ارائه شود.
وی افزود: خروج یک صنعت از فهرست دائمی نیست و در صورت بازگشت آلایندگی، صنعت مجددا مشمول پرداخت عوارض آلایندگی خواهد شد.
همچنین، علی اصغر رجبی رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه مصرف روزانه گاز در کل نیروگاه های کشور حدود 72 میلیارد مترمکعب است، گفت: در ابتدای دولت یازدهم، 32 میلیارد مترمکعب این مصرف تامین می شد در حالی که امروز حدود 57 میلیارد مترمکعب آن تامین می شود و همین امر بیانگر کاهش شدید مصرف مازوت در نیروگاه ها است.
وی مروری بر سهم منابع آلاینده در استان مرکزی و شهر اراک داشت و اظهار کرد: اگرچه در تهران بخش عمده آلودگی هوا ناشی از منابع متحرک همچون خودروها است، در استان مرکزی و شهر اراک بخش عمده آلودگی هوا ناشی از منابع ساکن و صنایع است و از این رو تمرکز بر کاهش آلایندگی صنایع، تاثیر و نقشی مهم و چشمگیر در بهبود کیفیت هوای استان و شهر اراک خواهد داشت.
رجبی خاطرنشان کرد: تمرکز بر کاهش آلایندگی صنایع در استان مرکزی و شهر اراک همچنین منجر به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای خواهد شد.
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست یکی از مهمترین منابع اعتباری برای اجرای طرح های مقابله با آلودگی هوا در استان را جرایم آلایندگی اخذ شده از صنایع استان اعلام کرد.
حمید جلالوندی مدیرکل دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست از دیگر حاضران در این نشست بود که در این رابطه اظهار کرد: از جمله سیاست های سازمان حفاظت محیط زیست حمایت از ایجاد شهرک های صنعتی به منظور جلوگیری از پراکندگی صنایع و کاهش مخاطرات محیط زیستی آنها است و اگر در خصوص صدور مجوز برای این شهرک ها، چالش زمانی وجود دارد به دلیل نقص یا عدم ارائه گزارش ارزیابی محیط زیستی شهرک توسط مجری یا مشاور پروژه است.
حمید گشتاسب میگونی مدیرکل دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست نیز در خصوص دلایل مخالفت با ایجاد شهرک صنعتی امیرکبیر، گفت: موقعیت پیشنهادی برای ایجاد این شهرک، در یکی از زون های بسیار حساس و مهم منطقه هفتاد قله است که منجر به قطع ارتباط کریدوری هفتاد قله و پلنگ دره نیز می شود و از این رو باید جانمایی جدید برای آن درنظرگرفته شود.
حسینعلی ابراهیمی کارنامی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز با ارائه آماری در خصوص وضعیت هوای استان، گفت: به واسطه اقدامات صورت گرفته، از 115 روز ناسالم در سال 1392 با کاهش 50 درصدی به 57 روز در سال 1393 و 37 روز در سال 1394 رسیدیم اما به دلیل پدیده گرد و غبار در سال 1395 تاکنون 58 روز ناسالم را پشت سر گذاشته ایم.
وی با بیان اینکه نوع آلاینده های هوا تغییر کرده است، اظهار کرد: به رغم کاهش آلاینده های ناشی از سوخت های فسیلی بر اساس اقدامات صورت گرفته، شاهد افزایش آلاینده های pm2.5 هستیم که عمدتا به دلیل توفان های گرد و غباری است.
ابراهیمی کارنامی، گازسوز شدن تمام کوره های آجر پزی ها، ممنوعیت استقرار صنایع بالقوه آلاینده همچون ایزوگام و آسفالت و قیر در استان با دستور استاندار، توزیع بنزین یورو 4 در اراک، حذف سوخت مازوت نیروگاه اراک، تشدید نظارت و سخت گیری بر صنایع را از جمله اقدامات صورت گرفته عنوان کرد و افزود: طرحی با همکاری دانشگاه اصفهان در حال انجام است که طی یک سال و نیم، تمام منابع آلودگی هوای استان را اندازه گیری و سهم هر منبع را نیز مشخص می کند.