ایران در بازار جهانی محصولات غذایی حلال سهمی ندارد

 به گزارش سیناپرس، رسول کدخدایی  در نشست خبری امروز ، با بیان اینکه بخش اعظم این بازار در دست غیرمسلمانان است، افزود: ترکیه، مالزی و اندونزی فقط بخشی از این بازار را در دست دارند و بخش اعظم آن در دست کشورهای دیگر مانند تایلند است.

وی ادامه داد: این کشور فقط با 6 درصد جمعیت مسلمان از ابتدا تا انتهای چرخه این بازار مانند سامانه پولی حلال تا توزیع مواد غذایی حلال را در اختیار دارد.
وی همچنین از نبود نظارت بر واردات محصولات غذایی حلال به کشور انتقاد کرد و گفت: در مورد ورود موادغذایی و دارویی حلال به کشور نیز نظارت دقیقی صورت نمی گیرد و در برخی موارد این محصولات حلال نیستند.کدخدایی به عنوان نمونه اظهار کرد: آنزیمی که در پنیرسازی مورد استفاده قرار می گیرد، در محیطی کشت داده می شود که مواد آن از خوک گرفته شده است و این محصول وارد کشور ما می شود.

وی گفت:به طور کلی نه به صادرات و نه به واردات محصولات غذایی حلال در کشور توجه لازم نمی شود این در حالی است که مراکز زیادی برای این منظور در کشور دایر شده است و حرف های زیادی در این زمینه به میان می آید.

کدخدایی خاطرنشان کرد: پژوهشکده علوم و صنایع غذایی در ماه های پایانی سال گذشته تفاهم نامه ای با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مرکز اطلاع رسانی و تحقیقات اتاق اسلامی به منظور تاسیس مرکز تحقیقات غذای حلال منعقد کرد.وی با بیان اینکه سازوکار اجرایی این تفاهم نامه در سال جاری درحال انجام است، افزود: راه اندازی این مرکز نیاز به زیرساخت های فیزیکی و مالی و حمایت مجلس دارد تا در بودجه سال 94 ردیف بودجه ای برای این منظور تعیین کند.

در ادامه رییس پژوهشکده علوم و صنایع غذایی به ارایه برخی مشکلات در زمینه محصولات غذایی استراتژیک مانند زغفران و گیاهان دارویی پرداخت و گفت: اگر به صادرات محصولات دانش بنیان و استراتژیک به درستی توجه شود، می توانیم از اقتصاد مبتنی بر نفت فاصله بگیریم و صادرات این مواد را جایگزین صادرات نفتی کنیم.

کدخدایی افزود: درحال حاضر زعفران به صورت فله ای از ایران صادر می شود و دوباره به صورت دارو و محصولات غذایی مختلف وارد کشور می شود.وی به قرص کروفیل به عنوان مکمل غذایی تقویت کننده سیستم ایمنی بدن اشاره کرد و گفت: این دارو وارد کشور می شود و ما حتی یک کارخانه برای تولید این محصول و سایر غذاداروها نداریم.

کدخدایی افزود: در کشورهای دیگر از ضایعات کارخانه های تولیدکننده رب گوجه فرنگی برای تولید لیکوپن به عنوان دارویی برای پیشگیری از بیماری پروستات استفاده می شود این درحالی است که در کشور ما این ضایعات خوراک دام می شود.

در ادامه وی به برخی از اقدامات در دست انجام این پژوهشکده اشاره کرد و گفت: این پژوهشکده در حال راه اندازی مرکز تحقیقات قند و شکر و مرکز تحقیقات جنوب کشور است.

وی همچنین موضوع واردات سموم کشاورزی را یادآور شد و افزود: سموم مورد نیاز در صنایع دارویی و غذایی از کشورهای دیگر وارد ایران می شود و میزان زیادی از منایع مالی کشور صرف خرید این محصولات می شود این درحالی است که دانش و منابع مورد نیاز برای تولید این سموم در کشور ما وجود دارد.

کدخدایی اظهار کرد: به همین منظور این پژوهشکده کنفرانس بین المللی با عنوان سموم بومی و کاربرد آن در محصولات غذایی در روزهای 30 مهرماه و اول آبان ماه سال جاری به مناسبت روز جهانی غذا در مشهد برگزار می کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا