با مصرف نمک؛ کلیه های خود را نابود می کنید

از دیر باز تا کنون یکی از گزینه هایی که پزشکان برای بهبود شرایط کلیه به بیماران پیشنهاد می کرده اند، این بوده است  که در رژیم غذایی روزانه ، مصرف نمک خود را به مقدار بسیار زیادی کاهش دهند. با پیشرفت علم به تدریج این موضوع وجهه جدیدی به خود گرفت و تحقیقات متعددی روی بهبود عملکرد کلیه صورت گرفت که دست یافته های جدید در این زمینه را به ارمغان آورد.

مصرف زیاد نمک برای افراد سالم نیز مضر است چرا که خطر ابتلا به بیماری ها و مشکلات کیلوی را در آنها افزایش می دهد .

 مطالعات انجمن امریکایی بیماری های کلیوی (American Society of Nephrology) در فیلادلفیا ،  واقع در پنسیلوانیای امریکا نشان می دهد که مصرف زیاد نمک برای افراد سالم نیز مضر است چرا که خطر ابتلا به بیماری ها و مشکلات کیلوی را در آنها افزایش می دهد . لازم به ذکر است ؛ نفرولوژی یا تخصص بیماری های کلیوی یکی از فوق تخصص‌های پزشکی داخلی است که در عمل ، پزشکانی که این تخصص را در اختیار دارند به بررسی عملکرد کلیه سالم ، مشکلات کلیه ، درمان مشکلات کلیه و جایگزینی کلیه می پردازند .

پژوهشگران انجمن امریکایی بیماری های کلیه ، پژوهش های خود را روی 544 هزار و 635 نفر انجام داده اند که نتایج این تحقیقات نشان می دهد کسانی که به طور متوسط 4.7 گرم نمک در روز مصرف می کنند ، نیز در معرض خطر ابتلا به مشکلات کلیوی حاد قرار خواهند داشت .

اندرو اسمایت  به عنوان یکی از محققین برجسته از دانشگاه ملی ایرلند معتقد است که فواید و مزایای یک رژیم غذایی سالم بر همه مشخص است و یکی از اثرات مهم و مفید  یک رژیم غذایی سالم را می توان اثر بهبود بخش بر حفظ  سلامت کلیه ها دانست . شایان ذکر است که کاهش دادن خطر بیمارهای کلیوی  به صورت همزمان خطر ابتلا به بیمارهای قلبی – عروقی را نیز کاهش می دهد .

این تحقیقات جدید ، پژوهش های جداگانه دیگری را که به اثر کاهش نمک بر عملکرد کلیه ها پرداخته بود، تایید می کند ؛ پژوهش های پیشین نشان می دهد که کاهش مصرف نمک باعث کاهش آلبومینوریا albuminuria (پروتئین اضافی در ادرار) می شود . افزایش albuminuria در ادرار نشان از اختلال در عملکرد کلیه ها دارد که با کاهش مصرف نمک این اتفاق کاهش پیدا کرده و یا از بین می رود .

از دیگر پژوهشگرانی که به تحقیقات گسترده در این موضوع پرداخته اند ، Meg Jardine و همکارانش از موسسه جورج بهداشت بین المللی در استرالیا بوده اند که در مطالعاتی 8 ماهه بر روی مردم 120 روستای کشور چین به نتایج قابل توجهی دست پیدا کردند . آنها در این مطالعات سدیم مصرفی این افراد را کاهش دادند که در نتیجه آن با کاهش 33 درصدی احتمال ابتلا به albuminuria در برابر دیگر افرادی که در این برنامه شرکت نداشتند، روبرو شدند .

منبع : thehealthsite

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا