احتمال کشف نیروی پنجم طبیعت

به تازگی گروهی از فیزیکدانان شواهدی را آشکار کردند که به موجب آن ممکن است نیروی پنجمی در طبیعت وجود داشته باشد. جاناتان فنگ به عنوان راهبر این تحقیق و پروفسور رشته فیزیک از دانشگاه کالیفرنیا در این باره بیا کرد: «اگر این نکته حقیقت داشته باشد جهشی انقلابی خواهد بود. برای ده ها سال ما تنها می دانستیم که 4 نیروی اصلی به نام های: جاذبه، الکترومغناطیس و نیروهای ضعیف و قوی هسته ای در طبیعت وجود دارد. اگر آزمایش های بعدی نیز جود ماده پنجم را تائید کنند، این کشف می تواند به طور کلی درک ما از جهان هستی را تغییر بدهد.»

یکی از تئوری های مطرح شده درباره این کشف بر این مبنا است که نیروی جدید یاد شده می تواند با ماده تاریک در ارتباط باشد. ممکن است یک بخش تاریک جداگانه ای وجود داشته باشد که با اجزا و نیروهایی کامل شده که قادر به انعکاس این اجزا استاندارد هستند.

این تحقیق بر مبنای پژوهشی انجام شده توسط گروهی از فیزیکدانان هسته ای در آکادمی علوم مجارستان انجام شده است. این فیزیکدانان هنگام بررسی فروپاشی رادیواکتیو یک ایزوتوپ ناپایدار بریلیوم برای یافتن نشانه ای از فوتون های تاریک (یکی از اجزای ماده تاریک) به صورت اتفاقی با ناهنجاری خاصی برخورد کردند. متاسفانه در این پژوهش هیچ فوتون تاریکی یافت نشد اما فیزیکدانان مجارستانی زمینه یافتن نشانه هایی از اجزاء جدیدی را فراهم کردند که نزدیک به 30 بار سبک تر از یک الکترون است.

پس از این فیزیکدانان دانشگاه کالیفرنیا با جزئیاتی بیشتر به بررسی اطلاعات به دست آمده از پژوهش یاد شده رفتند و سعی کردند تا دریابند که این جز در واقع چه نوعی خواهد بود. متخصصان یاد شده دریافتند که جزء یاد شده نمی توانست که فوتون تاریک باشد اما از اجزا ماده مورد آزمایش نیز نبود بلکه می تواند به عنوان یک حامل نیرو (بوزون x) در نظر گرفته شود.

بوزون x تنها با نوترون ها و الکترون های بسیار نزدیک خود واکنش نشان می دهد. تا کنون هیچ کدام از بوزون های شناخته شده این مشخصات را نداشته اند. محققان یاد شده عقیده دارند که توده ای از بوزون x بسیار سبک وزن است و می توان آن را در محیط های آزمایشگاهی مشاهده کرد اما سرعت تبدیل آن به پوزیترون و الکترون بسیار بالا است.

منبع: theregister