آفت شب‌پره بحران جدید جنگل‌های شمال

او از دستگاه‌های مختلف خواست تا «کمک‌رسان» این سازمان برای مقابله با این آفت خطرناک باشند.

 «مسعود منصور» در دومین جلسه کمیته تخصصی گیاه‌پزشکی سازمان جنگل‌ها با محوریت بررسی راهکارهای مقابله با آفت شب‌پره با تاکید بر اینکه این آفت گونه وارداتی به کشور است افزود: کشورهای آسیایی با این آفت دست و پنجه نرم کرده‌اند و در ایران نیز ابتدا در سه نقطه از چالوس این آفت مشاهده شده است.

وی با بیان اینکه « این آفت در جاهایی که توریسم و گردشگری نقش پررنگی دارد وجود دارد و گونه‌های زینتی نیز به عنوان ناقل در این منطقه یافت می‌شوند» ادامه داد: این گونه‌ها قابلیت انتشار و انتقال دارند؛ بنابراین این آفت در نقاط مختلف استان (مازندران) و شمشادزارها مشاهده شده است.

معاون حفاظت امور اراضی سازمان جنگل‌ها همچنین با بیان اینکه « روند حفاظتی عرصه‌های آلوده در حال اجراست» افزود: پایش مناطق نیز در حال انجام است که گزارش آن در ابتدای هفته آینده اعلام می‌شود.

به گفته او عرصه شمشاد کشور 72 هزار و 100 هکتار است که از این میان در غرب مازندران از رامسر تا رویان و در شرق مازندران در ساری و در شهرستان نور برخی شمشادزارها آلوده شده‌اند.

منصور همچنین گفت که در استان گیلان نیز شهرهای آستارا و رضوان‌شهر به آفت شب‌پره آلوده شده‌اند و در رودسر نیز آلودگی تا حدی انتشار یافته است.

این مقام مسئول در سازمان جنگل‌ها در ادامه هشدار داد : معتقدیم اگر اقدام جدی برای مقابله و حذف آفت شب‌پره در جنگل‌های شمال کشور انجام نشود این مسئله به یک بحران جدی تبدیل می‌شود؛ بنابراین این موضوع تنها مرتبط با سازمان جنگل‌ها نیست بلکه همه دستگاه‌های اجرایی و بخش‌های خصوصی، شهرداری‌ها و استانداری‌ها دخیل هستند.

وی در همین زمینه به این موضوع اشاره کرد که « آفت شب‌پره تنها منحصر به جنگل‌های شمال نبوده و در باغ‌های خصوصی و پارک‌های شهری نیز مشاهده شده است» و افزود: سازمان جنگل‌ها تقاضا می‌کند که همه دستگاه‌ها وارد کار شوند و کمک‌کننده این سازمان برای حل و فصل این مسئله شوند.

انتقال آفت شب‌پره به ایران از طریق بیوتروریسم تنها یک فرضیه ثابت‌نشده است

معاون حفاظت امور اراضی سازمان جنگل‌ها در ادامه با اشاره به اینکه موضوع « انتقال گونه مهاجم آفت شب‌پره به جنگل‌های شمال از طریق بیوتروریسم تنها یک فرضیه است» گفت: در این باره با سازمان پدافند غیرعامل رایزنی‌هایی داشتیم؛ بنابراین دستگاه‌ها و گروه‌های مختلف متخصصین باید در زمینه راه نفوذ و انتقال این گونه به کشور ما را کمک کنند.

منصور با دیگر با بیان اینکه کشور در شرایط اقتصادی خاصی به سر می‌برد، اظهار کرد: در شرایطی که چنین مشکلی پیش می‌آید نمی‌توان منتظر تامین اعتبار بود. سازمان جنگل‌ها نیز با کمبود بودجه مواجه است و در این مدت توانسته مقدار کمی از هزینه‌ها را تامین کند؛ بنابراین لازم است بودجه مقابله با آفت شب‌پره از طریق دستگاه‌های مختلف از جمله محل سازمان مدیریت بحران تامین شود.

وی همچنین با بیان اینکه «چون این آفت برای اولین بار وارد کشور می‌شود باید دانش لازم مرتبط با آن به کارشناسان سازمان جنگل‌ها انتقال یابد » گفت: از همه مراجع قانونگذار و اجرایی و NGO ها و تشکل‌های تخصصی درخواست می‌کنیم که وارد کار شده و سازمان جنگل‌ها را در زمینه شناسایی هر چه دقیق‌تر این گونه و راه انتقال آن به کشور کمک کنند.

پیشنهاد اعلام آفت شب‌پره به عنوان گونه قرنطینه‌ای

معاون حفاظت امور اراضی سازمان جنگل‌ها همچنین از درخواست سازمان متبوعش از سازمان حفظ نباتات برای اعلام نظر در مورد قرنطینه‌ای بودن آفت شب‌پره گفت و افزود: در این زمینه مکاتباتی نیز با سازمان حفظ نباتات داشته‌ایم.سازمان حفظ نباتات می‌تواند در مورد اتخاذ تصمیم برای قرنطینه‌ای بودن آفت شب‌پره، تجهیز لوازم و امکانات لازم برای مبارزه با این آفت، مشاوره‌های فنی و تامین محدوده‌های مورد نظر کمک رسان سازمان جنگل‌ها باشند.

منصور در ادامه با انتقاد از فروش شمشادهای زینتی در کشور علی رغم ممنوعیت و غیرقانونی بودن ورود این گونه گفت: دستگاه‌های مرتبط از جلمه سازمان حفظ نباتات باید نسبت به این مسئله حساسیت ویژه‌ای نشان دهد.

وی با اشاره به اینکه ارزش‌گذاری ریالی برای گونه‌های شمشاد آسیب‌دیده امکان‌پذیر نیست افزود: ارزش اکولوژیک شمشادها غیر قابل تامین و جبران است اما میزان آسیب شمشادهای کشور در اثر آفت شب‌پره در جلسه روز شنبه 30 مرداد اعلام خواهد شد.

به گفته منصور ضرورت دارد ابعاد موضوع موضوع اطلاع رسانی دقیق شود تا دستگاه‌های متولی نسبت به بحث‌های قاچاق و قرنطینه حساسیت بیشتری نشان دهند.

به گزارش ایسنا،معاون حفاظت امور اراضی سازمان جنگل‌ها در ادامه با بیان اینکه برخی عرصه‌های جنگل‌ها در اختیار بخش‌های غیردولتی است افزود: این بخش‌ها وظیفه دارند در مقابله با بیماری‌ها و آفات کمک کننده سازمان جنگل‌ها باشند به همین منظور مذاکراتی با بخش‌های خصوصی شروع شده تا این بخش‌ها در عرصه تحت مدیریت خود با هماهنگی سازمان جنگل‌ها بار مالی و زمانی لازم را نسبت به مقابله با آفت شب‌پره به عهده گیرند.

به گزارش ایسنا «ولی‌الله رضایی» معاون مدیر کل رفتار پایشی سازمان حفظ نباتات نیز در ادامه جلسه از عدم هماهنگی دستگاه‌های مختلف به ویژه نیروی انتظامی برای مقابله با ورود غیر قانونی گونه‌های گیاهی از جمله شمشادهای زینتی انتقاد کرد.

رضایی در برابر انتقاد سازمان جنگل‌ها در مورد فروش شمشادهای زینتی علی رغم غیر قانونی بودن ورود آنها به کشور اظهار کرد: سازمان حفظ نباتات به لحاظ قانونی اجازه ندارد به طور مستقیم جلوی محموله‌ها را برای بازدید بگیرد بلکه نیروی انتظامی موظف است در این زمینه ورود جدی داشته باشد که در مواردی این دستگاه همکاری‌های لازم را با سازمان حفظ نباتات ندارد.

این نماینده سازمان حفظ نباتات در جلسه کمیته تخصصی گیاه پزشکی سازمان جنگل‌ها با اشاره به اینکه «مجری مقابله با آفت شب‌پره سازمان جنگل‌ها و دستگاه کمک‌کننده آن سازمان حفظ نباتات است» تاکید کرد: سازمان حفظ نباتات امکانات لازم از جمله سمپاش برای مقابله با آفت شب‌پره را در اختیار سازمان جنگل‌ها قرار می‌دهد. همچنین این سازمان می‌تواند از نظر اعتباری کمک‌رسان سازمان جنگل‌ها باشد. همچنین سازمان حفظ نباتات آمادگی همکاری و کمک رسانی در زمینه فراهم کردن سم را نیز دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا