میراث فرهنگی تکلیف ۲۸ خانه تاریخی شیراز را مشخص کند

معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استاندار فارس با بیان اینکه تاکنون تکلیف ۲۸ خانه میراثی واگذار شده بافت تاریخی شیراز به برادران دلیر روشن نشده است، از سازمان میراث فرهنگی خواست برای تعیین سرنوشت این خانه‌ها اقدام کند.

به گزارش سینا پرس فارس، به نقل از روابط عمومی استانداری فارس، محمد فرخ‌زاده، معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استاندار فارس امروز، ۲۶ فروردین با بیان اینکه تاکنون تکلیف ۲۸ خانه میراثی واگذار شده بافت تاریخی شیراز به برادران دلیر روشن نشده است، از سازمان میراث فرهنگی خواست برای تعیین سرنوشت این خانه‌ها که نقش موثری در احیا محیط بافت تاریخی دارند اقدام کند و نتیجه آن را به اطلاع مردم استان فارس برساند.

وی با اشاره به اینکه قرارداد واگذاری این خانه‌های میراثی در آذرماه سال ۱۳۹۹ بسته شده است، افزود: با گذشت چند سال از انعقاد این قرارداد شاهد اقدام خاصی در زمینه خانه‌های واگذار شده نبوده‌ایم.

فرخ‌زاده یادآور شد: ضرورت افزایش جاذبه‌ها در بافت تاریخی در قالب موزه، مراکز اقامتی، کارگاه‌های صنایع دستی، نمایشگاه‌ها، مراکز ارائه خدمات به ساکنین، زائر سراها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

معاون استاندار فارس تأکید کرد: بهترین خانه‌ها و آثار تاریخی بافت در کنار برخی بناهای محدود ارزشمند دیگر در این ۲۸ خانه خلاصه شده است که چند سال گذشته حتی یک اثر از این آثار به چرخه گردشگری و زیارت استان اضافه نشده است.

وی بیان کرد: بر اساس قرار داد منعقد شده است خانه‌ها باید پس از بازسازی و تغییرکاربری برای خدمت‌رسانی به عنوان اقامتگاه، هتل سنتی،‌ موزه و… در اختیار عموم قرار بگیرد.

فرخ‌زاده گفت: بر اساس شنیده‌ها، گزارشات و اخبار واصله از ۲۸ خانه تاریخی واگذار شده ۱۷ تا ۱۸ مورد تنها اقدامات مطالعاتی ، ۱۰ تا ۱۱ مورد آواربرداری و حفاظت درحد کشیدن پلاستیک و۳ یا ۴ مورد مرمت جزیی برای جلوگیری از ریزش صورت گرفته است.

معاون استاندار فارس تأکید کرد: سازمان میراث فرهنگی و شهرداری به عنوان متولی ساماندهی بافت تاریخی و همچنین نهادی که این ۲۸ خانه را واگذار کرده است باید در اسرع وقت تعیین تکلیف کرده و نتیجه را به مردم شیراز و مجاورین حرم‌های مطهر اعلام کند را مشخص کند.

انتهای پیام

گزارش: فتانه حق پرست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا