همه‌گیری بیماری‌های قلبی در چین گسترش خواهد یافت

به گزارش خبرگزاری فرانسه این یافته‌ها که روز دوشنبه ۱۵ اوت (۲۵ مرداد) در ژورنال انجمن متخصصان قلب آمریکا منتشر شده است، بر پایه نخستین بررسی بزرگ از نوع خود برای آنالیز طیفی از عوامل خطرساز برای بیماری‌های قلبی در طول چند دهه است.

بیماری‌های قلبی در طول ۲۰ سال گذشته در چین در حال افزایش بوده‌ و افراد بیشتر و بیشتری دچار فشارخون بالا، کلسترول بالا، قند خون بالا، داشتن اضافه‌وزن، سیگار کشیدن و بی‌حرکتی شده‌اند.

این بررسی داده‌های ۲۶۰۰۰ نفر در چین را در فاصله سال‌های ۱۹۹۱ تا ۲۰۱۱ آنالیز  و پیش‌بینی کرده است که این روندها در فاصله سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۳۱ به چه صورتی در می‌آیند.

یانپینگ لی، نویسنده اصلی مقاله این بررسی، دانشمند پژوهشگر در دپارتمان تغذیه در دانشکده بهداشت عمومی تی‌اچ چن در دانشگاه هاروارد می‌گوید: «تخمین‌های ما بیانگر این است که افزایش مداوم فشارخون بالا، سبک زندگی بی‌حرکت و افزایش چاقی و بدتر شدن گرایش‌های تغذیه‌ای به افزوده شدن میلیون‌ها نفر به موارد جدیدحمله‌های قلبی و سکته‌های مغزی در دو دهه آینده منجر خواهد شد.»

این بررسی اغلب موارد بیماری‌های قلبی در چین در سال ۲۰۱۱ را به فشارخون بالا، کلسترول بالا و قند خون بالا مربوط می‌داند که به حدود ۵ میلیون مورد جدید حمله قلبی یا سکته مغزی منجر می‌شوند.

شیوع فشارخون بالا در چین از ۷.۷ درصد جمعیت در سال ۱۹۷۹ به ۳۳.۵ درصد جمعیت در سال ۲۰۱۰ رسیده است که مشابه با میزان‌های مشاهده‌شده این بیماری در آمریکاست.

از ۶.۸ میلیون مرگ افراد چینی بالای ۳۵ سال در سال ۲۰۱۱، حدود سه میلیون مورد یا ۴.۴ درصد به بیماری قلبی-عروقی مربوط بود.

سیگار کشیدن و ورزش نکردن نیز با افزایش موارد بیماری‌های قلبی مربوط شده‌اند.

این بررسی نشان داد که رژیم غذایی چینی‌ها با افزایش مصرف گوشت قرمز، نمک و نوشابه‌های شیرین شده دارد به طور مداوم بدتر می‌شود.

فرانک هو، نویسنده ارشد این مقاله و استاد تغذیه و اپیدمیولوژی در دانشکده بهداشت عمومی چن دانشگاه هاروارد گفت: «چین با همه‌گیری فزاینده بیماری‌های قلبی-عروقی روبرو است و هیچ نشانه‌ای از فروکش این همه‌گیری مشاهده نمی‌شود.»

او افزود: «ضروری است ما به نظارت بر این مشکل که پیامدهای اجتماعی و اقتصادی وخیمی دارد، ادامه دهیم و  تبلیغ عادات بهتر غذا خوردن و فعالیت بدنی باید به یک الویت سیاست عمومی ملی ارتقا یابد.

 

منبع:همشهری آنلاین

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا