توجه منفی معلمان به رفتارهای منفی تر دانش آموزان منجر می شود

در تحقیقات قبلی مشخص شده بود که تعاملات معلم – دانش آموز در طول ساعات مدرسه، از عوامل مهم و تأثیرگذار در پیامدهای رفتاری و علمی دانش آموزان محسوب می شوند.

محققان دانشگاه میسوری با هدف بررسی و اندازه گیری تعامل معلم – دانش آموزان، مدل نظارتی ST-CIO (نظارت کوتاه بر تعامل معلم – دانش آموز در کلاس درس) را توسعه داده اند. ناظران کلاس های درس می توانند از این مدل برای تعیین ماهیت واقعی تعامل (مثبت یا منفی) در کوتاه ترین زمان ممکن استفاده کنند.

مدل نظارتی ST-CIO به محققان کمک می کند تا بصورت کارآمد و موثرتری، تعامل معلم – دانش آموزان را مورد بررسی قرار دهند؛ همچنین این مدل می تواند آگاهی معلمان درخصوص تأثیرات تعامل مثبت و منفی با دانش آموزان را افزایش دهد.

مدل جدید برای نظارت بر تعامل میان 53 معلم و 896 دانش آموز مورد آزمایش قرار گرفت. نتایج بدست آمده نشان می دهد، هرچه دانش آموزان با توجه منفی تری از سوی معلم مواجه شوند، در کنترل احساس، تمرکز و رفتارهای مخرب خود با مشکلات بیشتری روبرو می شوند.   

وندی راینکه، استادیار روانشناسی دانشگاه میسوری و نویسنده این مطالعه تأکید می کند: یافتن یک روش کارآمد، دقیق و منسجم برای نظارت و ارزیابی تعاملات معلم – دانش آموزان، نه تنها برای تحقیقات آموزشی، بلکه برای ارزیابی عملکرد معلمان نیز بسیار حائز اهمیت است.

به گفته راینکه، تعامل معلم – دانش آموز از آن جهت بسیار مهم است که دانش آموزان، رفتارهایی که نظر آنها را جلب کرده باشد، تکرار می کنند. بطورمثال، تحسین شدن دانش آموز از سوی معلم برای انجام یک کار خوب، احتمال تکرار این رفتار (از سوی دانش آموز) را در آینده افزایش می دهد. برعکس، توبیخ شدن دانش آموز بدلیل ایجاد اخلال در کلاس درس، احتمال تکرار این رفتار را افزایش می دهد؛ بخصوص اگر این کار، تنها راه جلب توجه معلم باشد.

 

منبع: eurekalert

ترجمه: معصومه سوهانی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا