تله های خورشید به جنگ پشه های مالاریا می روند

اگرچه  در ماه های اخیر، ویروس زیکا تبدیل به یکی از خبرهای مهم جهان شده اما مالاریا همچنان یکی از شایع ترین بیماری های رایج از پشه ها به شمار می رود.

به همین دلیل در بسیاری از نقاط جهان از انواع حشره کش ها برای از بین بردن  حشرات استفاده می شود. اما متاسفانه باید گفت، حشرات قابلیت مقاوم شدن در برابر حشره کش ها و مواد شیمیایی را داشته و از سوی دیگر  عوامل محیطی را نیز باید در نظر گرفت. تله های انرژی خورشیدی، راه حل جدیدی برای کاهش آمار ابتلایان به بیماری مالاریا هستند.

این پروژه سه ساله SolarMal نام داشته و به سرپرستی پرفسور «ویلیام تاکن» از دانشگاه Wageningen هلند انجام شده است. این پروژه با همکاری محققان مرکز بین المللی فیزیولوژی و اکولوژی حشرات و موسسه سلامت عمومی و گرمسیری سوئیس صورت گرفته است. روستایی که برای این پروژه تحقیقاتی انتخاب شد، روزینگا روستایی در نزدیکی دریاچه ویکتوریا بود.

هر تله خورشیدی بر فراز یک خانه قرار گرفته و با انتشار موادی که بوی بدن انسان را می داد به جذب حشرات می پرداخت. پشه ها با استفاده از یک فن ۱۲ ولتی به درون تله ها کشیده شده و در نهایت پشه ها در اثر آب زدایی از بین می رفتند.

روستای روزینگا، روستایی است که فاقد ساختار برق مرکزی بوده به همین دلیل تله ها از پنل های خورشیدی ساخته شده که با استفاده از نور خورشید شارژ می شوند.

به گزارش مهر، استفاده از تله های خورشیدی در مجموع ۷۰ درصد از جمعیت پشه های مالاریا در این جزیره را کاهش داد. مطالعات محققان نشان می دهد، نسبت ابتلا به بیماری مالاریا در افرادی که این تله های خورشیدی را بر فراز منازلشان نصب کرده بودند نسبت به خانه هایی که چنین تله هایی نداشتند ۳۰ درصد کمتر بوده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا