فعالیت ایران در تولید راکتورهای بیودیزل

به گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، میثم طباطبایی گفت: راکتور یا واکنشگاه، تجهیزی است که محل انجام آزمایش ها برای تولید محصول مورد نظر یا به عبارتی قلب تپنده یک واحد تولیدی است و راکتورهای تولید سایر سوخت های زیستی با توجه به شرایط حاکم بر آنها طراحی می شوند.
طباطبایی افزود:واکنش اصلی تولید بیودیزل، بیواتانول ، بیوگاز و دیگر سوختهای زیستی نیز در راکتوری انجام می پذیرد که با توجه به نوع مواد اولیه، دمای بهینه تولید ، حجم یا دبی مواد ورودی و نوع میکروارگانیسم احتمالی مورد نیاز، شرایط هندسی و عملیاتی تعیین می شود.
به گفته وی، اتانول به عنوان مهمترین سوخت زیستی عموما در راکتورها یا فرمانتورهایی استیل و استوانه ای شکل به عمل می آید که البته بسته به شرایط از راکتورهای دیگری نیز استفاده می شود. بیوگاز اغلب در مخازن بتنی تولید می شود ولی تحقیقات گسترده ای برای راحت تر شدن و کم هزینه تر کردن ساخت راکتور آن، انجام شده و اخیرا نتایج مطلوبی بدست آمده است.
دبیر کمیته سوخت های زیستی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری تصریح کرد: پیچیده ترین و حساس ترین راکتور مربوط به راکتور تولید بیودیزل هست که حجم بیشتری از تحقیقات را به خود اختصاص داده است، در ایران نیز همگام با دیگر کشورهای صاحب این تکنولوژی، در این زمینه فعالیت می شود و از جمله نتایج آن می توان به ثبت و اختراع راکتورهای Pro STT اشاره کرد.
عضو هیات علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران با بیان اینکه راکتور پیشرفته پرو- اس تی تی(Pro STT )، نسل جدیدی از راکتورهای پیشرفته تولید بیودیزل است، خاطرنشان کرد: از مزایای کم نظیر این راکتور در واکنش های شیمیایی می توان به افزایش هزار برابری سرعت، بهبود تبدیل، افزایش انتخاب پذیری، امکان فرآینده پیوسته، بهبود کنترل دما و محیط واکنش، کاهش میزان مصرف کاتالیزور و حلال، واکنش مواد مخلوط نشدنی، آمیختن مواد با گرانروی بالا، افزایش ایمنی کار با مواد سمی، پاکسازی سریع و آسان و آلودگی بسیار کم در مقایسه با انواع راکتورهای مرسوم اشاره کرد.