ارتباط بین زمان و محل تولد با خطر ابتلا به سلیاک

بیماری سلیاک (celiac disease) یک اختلال خودایمنی روده باریک با زمینه ژنتیکی (ارثی) است. در این بیماری، پرزهای روده کوچک آسیب می بینند که این مسأله باعث اختلال در جذب مواد مغذی می‌شود. بیماران مبتلا به سلیاک درصورت مصرف پروتئینی از دسته گلوتن که در برخی غلات مانند گندم و جو وجود دارد، دچار علائم عدم تحمل می شوند.

در یک مطالعه طولانی مدت، 2 میلیون کودک سوئدی متولد سال های 1991 تا 2009 را مورد بررسی قرار گرفتند. در مجموع، ابتلای 6569 کودک متولد شده در 47 بیمارستان در سراسر این کشور به بیماری سلیاک پیش از سن 15 سالگی گزارش شد.

به طور کلی، خطر تشخیص سلیاک در بین کودکان متولد بهار (مارس – مه)، تابستان (ژوئن – اوت)، پاییز (سپتامبر – نوامبر) حدود 10 درصد بیشتر از کودکان متولد زمستان (دسامبر – فوریه) بود.

اما الگوهای فصلی با الگوهای جغرافیایی تفاوت داشتند. خطر ابتلا به بیماری سلیاک در بین کودکان متولد جنوب سوئد که در آنجا نور خورشید در فصل بهار و تابستان شدید است، بیشتر از کودکان متولد شمال سوئد است که فصل بهار خنک تر و تابستان کوتاه تری را تجربه می کنند.

سال تولد به سه دوره طبقه بندی شد: 1996-1991 که اپیدمی موارد جدید در این مقطع گزارش شد؛ 2002-1997 استمرار اپیدمی بیماری؛ 2009-2003 مقطعی که اپیدمی بیماری کاهش یافت. همچنین خطر ابتلا به بیماری سلیاک در بین دختران برای همه دوره های زمانی و فصل ها بیشتر از پسران گزارش شد.

جمع بندی نتایج بدست آمده نشان می دهند، یک فرضیه برای افزایش خطر ابتلا به بیماری سلیاک در بین متولدین بهار / تابستان، فصول پاییز و زمستان و مقطع زمانی قرار گرفتن در معرض عفونت های ویروسی فصلی است. عفونت های ویروسی، باکتری های روده را تغییر و نفوذپذیری پرزهای روده را افزایش می دهند که منجر به بروز بیماری سلیاک می شود.

در سوئد، همه گیری بیماری های ویروسی تنفسی، روتاویروس و آنفولانزا ابتدا از جنوب این کشور آغاز شده و سپس به سمت شمال حرکت می کند که می تواند علت آمار بالای بیماران سلیاک در جنوب سوئد را توضیح دهد.

همچنین سطوح پایین ویتامین D نیز با ابتلا به بیماری های سیستم ایمنی مانند ام اس، بیماری التهابی روده، دیابت نوع 1 در ارتباط است. به نظر می رسد، ارتباطی بین نور خورشید و سطوح پایین ویتامین D در بین زنان بارداری که در فصل بهار زایمان می کنند، با ابتلای نوزادان آنها به مشکلات نقص سیستم ایمنی (از جمله خطر ابتلا به سلیاک) وجود دارد.

نتایج این پژوهش در Archives of Disease in Childhood منتشر شد.

 

منبع: eurekalert

ترجمه: معصومه سوهانی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا