خروج مجتمع پتروشیمی شازند از فهرست صنایع آلاینده با مستندات قانونی

 سعید متصدی ضمن اشاره به جوسازی های اخیر در خصوص حذف مجتمع پتروشیمی شازند از فهرست صنایع آلاینده، همچنین رسالت و وظیفه اصلی سازمان حفاظت محیط زیست در حوزه نظارت، پیگیری، کنترل و کاهش آلودگی در ابعاد مختلف، اظهار کرد: این سازمان نمی تواند بنا به سلیقه شخصی یا گروهی در خصوص اعمال قوانین و مقررات اقدام کند. 
وی گفت: واحدهای پتروشیمی و پالایشگاه های نفت، حسب تبصره یک ماده 38 قانون مالیات بر ارزش افزوده، بالقوه از جمله صنایع آلاینده هستند؛ بنابراین فقط در صورت اعلام رفع آلودگی از سوی واحد مربوطه و تایید این گزارش توسط سازمان حفاظت محیط زیست، می توانند از شمول عوارض آلایندگی خارج شوند. 
متصدی تاکید کرد: پارامترهای آلاینده، حسب اعلام حدود مجاز مصوب، بر اساس نوع واحد و منبع آلاینده تعیین و طبق دستورالعمل های خوداظهاری مورد پایش قرار می گیرند؛ از این رو، در دستورالعمل تهیه فهرست صنایع آلاینده که به ادارات کل حفاظت محیط زیست استان ها نیز ابلاغ شده، بر قرارگیری واحدها در فهرست صنایع آلاینده، فقط بر اساس نتایج اندازه گیری تاکید شده است.
به گفته معاون سازمان حفاظت محیط زیست، پارامترهای مورد اندازه گیری در هر واحد محدود به پارامترهای تعیین شده در حدود مجاز است و ایجاد مزاحمت های احتمالی همچون تردد ماشین آلات سنگین که مورد اعتراض شورای شهر شازند قرار گرفته، از جمله شاخص های تعیین شده سنجش آلودگی تلقی نمی شود و دلیلی بر قرارگیری مجتمع پتروشیمی شازند در فهرست صنایع آلاینده نیست.
وی ادامه داد: حذف مجتمع پتروشیمی شازند از فهرست صنایع آلاینده، بنا به درخواست قانونی این مجموعه برای بررسی نتایج خوداظهاری انجام شده توسط آزمایشگاه معتمد سازمان و تطبیق نتایج به دست آمده با حدود مجاز تعیین شده در بخش های هوا و پساب صنعتی، همچنین تایید نتایج خوداظهاری در بررسی های انجام شده توسط تیم کارشناسی اعزامی از معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، صورت گرفت. 

مستندات قانونی برای خروج پتروشیمی شازند از فهرست صنایع آلاینده موجود است
معاون سازمان حفاظت محیط زیست، ضمن اعلام این موضوع که مستندات اقدام قانونی صورت گرفته برای هرگونه بررسی موجود است، گفت: اعزام تیم کارشناسی دفتر پایش فراگیر محیط زیست و نمونه برداری از خروجی های واحد با توجه به حساسیت منطقه، نشان دهنده دقت نظر و پافشاری سازمان حفاظت محیط زیست در انجام وظایف قانونی است.
متصدی اشاره ای نیز به سوابق پیگیری ها و نظارت های صورت گرفته بر این مجتمع داشت و اظهار کرد: بازدید رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست به همراه کارشناسان آن مرکز از مجتمع مذکور در آذرماه سال 94، همچنین گزارش های ارائه شده در نشست های مستمر استانی و ملی، حاکی از فعالیت های خوب پتروشیمی شازند برای رفع آلودگی های زیست محیطی بود. 
معاون سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه یکی از چالش های اساسی پتروشیمی شازند، روان آب های سطحی بود، گفت: اقدامات موثر و مثبت محیط زیستی در این خصوص صورت گرفته است.
به گفته این مقام مسئول، اکنون نیز طرح جامع مدیریت محیط زیستی مجتمع پتروشیمی شازند توسط گروه مهندسان مشاور این مجموعه در مرحله اجرایی است. 

خروج از فهرست آلاینده ها دائمی نیست
وی افزود: در نهایت با درنظرگرفتن تمام موارد فوق، رفع آلودگی در سه ماهه آخر سال 94 پس از تصویب در کارگروه عوارض آلایندگی، به سازمان امور مالیاتی اعلام شد که البته خروج از فهرست آلاینده ها، مساله ای دائمی نیست و در صورت اثبات آلایندگی مجتمع مذکور، مراتب به امور مالیاتی کشور برای اخذ عوارض آلایندگی اعلام خواهد شد.
متصدی ضمن تاکید بر ضرورت ارائه مستندات علمی و تخصصی برای اخبار ارائه شده به جامعه، تصریح کرد: اینکه عده ای بر اساس حدس و گمان، بیماری های شایع در منطقه را بدون هیچ مطالعه و پژوهشی به فعالیت مجتمع پتروشیمی پیوند بزنند، نمی تواند مبنای اقدام قانونی در خصوص مجموعه ای باشد که نتایج اندازه گیری و مقایسه شاخص های آن با حدود مجاز مصوب، تطبیق دارد.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: موضوع اعلام رفع آلودگی واحدهای پالایشگاهی و پتروشیمی، مختص مجتمع پتروشیمی شازند نیست و رفع آلودگی واحدهای پالایشگاهی و پتروشیمی دیگری همچون پالایشگاه اصفهان یا پلیمر کرمانشاه نیز پس از طی مراحل بررسی به سازمان امور مالیاتی اعلام یا در دست بررسی برای اعلام است.

 جلوگیری از آلودگی، از مهمترین اهداف سازمان حفاظت محیط زیست 
متصدی با بیان اینکه جلوگیری از آلودگی و کاهش تبعات زیست محیطی ناشی از آن، از مهمترین اهداف عالی سازمان حفاظت محیط زیست است، گفت: با درنظرگرفتن توان علمی و تخصصی بالا، امکانات و تجهیزات سنجش و پایش سازمان حفاظت محیط زیست، غیرکارشناسی خواندن روند تخصصی و قانونی برای انجام وظایف، امری غیرمنصفانه، غیرمنطقی و سوال برانگیز است. 
وی خاطرنشان کرد: تشخیص و اعلام آلودگی صنایع طبق قانون برعهده سازمان حفاظت محیط زیست است و این سازمان نیز بر اساس مستندات و شاخص های تعیین شده به وظیفه قانونی خود عمل می کند، بنابراین هیچ نهاد و ارگانی حق دخالت در این تصمیم گیری را ندارد. 
متصدی به معترضان توصیه کرد: به جای وارد کردن ایرادهای غیرقانونی و غیرعلمی و زیرسوال بردن عملکرد یک دستگاه کاملا تخصصی دولتی در انجام وظایف محوله، بررسی منصفانه در خصوص ریز هزینه های صورت گرفته از منبع درآمدی حاصل از قانون عوارض آلایندگی محیط زیست پتروشیمی شازند داشته باشند تا مشخص شود آیا تاکنون هزینه ای برای مشکلات زیست محیطی منطقه انجام شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا