اشتباه گوگل ایران را قهرمان المپیک کرد

هدف این بخش آنطور که گوگل اعلام کرده ایجاد یک جدول جدید برای مدال‌های المپیک ریو ۲۰۱۶ است؛ با این تفاوت که در آن برخی فاکتور‌های اولیه هم‌سطح شده باشند یا به عبارت دیگر همه در شرایط برابر بازی کنند. حال برای رسیدن به چنین شرایطی گوگل ابتدا جدول رده‌بندی رسمی را منتشر کرده اما در کنار آن چندین جدول دیگر هم منتشر کرده است.

1

یکی از این جداول مدال‌ها را بر مبنای تولید ناخالص داخلی (Gross Domestic product –GDP) کشورها تنظیم کرده است. این مقیاس یکی از مقیاس‌های اندازه‌گیری در اقتصاد است که ارزش مجموع کالاها و خدمات که در یک دوره معین در یک کشور تولید شده اند را نشان می‌دهد. گوگل با این کار خواسته نشان دهد اگر یک کشور فقیر هم منابع یک کشور قدرتمند را داشت رده‌بندی المپیک چطور تغییر می‌کرد یا اگر یک کشور با جمعیت کم، شرایطی معادل یک کشور پر جمعیت داشت اوضاع به چه شکل می‌شد.

به‌این ترتیب گوگل رده‌بندی جدیدی براساس چندین فاکتور از جمله جمعیت و تولیدناخالص داخلی منتشر کرده. نکته بامزه ماجرا اینجاست که در جدول گوگل براساس تولید ناخالص داخلی ایران رتبه اول المپیک را کسب کرده. این یعنی ایران به نسبت وضع اقتصاد خودش بین همه کشورهای دنیا بهترین عملکرد را داشته. طبق این جدول اگر تولید ناخالص داخلی کشورها هم‌سطح می‌شدند ایران تا الان ۶۷ مدال طلا و ۵۷ مدال برنز به دست می‌آورد. یعنی ۱۲۴ مدال در مجموع. جالب است بدانید در این جدول رده‌های بعدی به‌ترتیب به کشور‌های فیجی و ایالات متحده آمریکا رسیده. قضیه جالب‌تر می‌شود که بدانید کشور دوم یعنی فیجی از نظر مدال‌ با ایران فاصله زیادی دارد. یعنی ۳۳ طلا دارد و کلا ۳۳ مدال.

2

اما ظاهرا یک جای کار می‌لنگد. بررسی‌های بیشتر نشان ‌می‌دهند که یک جای کار گوگل اشتباه است. وقتی از سایت گوگل ترندز وارد Alternative Olympics medal table ‌شویم با کلیک کردن روی علامت تعجب گوشه صفحه سایت medium.com به عنوان منبع معرفی می‌شود. در این منبع یک لینک با عنوان initial dateset امکان دانلود داده‌های اولیه محاسبات گوگل را در اختیارمان قرار می‌دهد. در نتیجه به یک فایل اکسل می‌رسیم که ظاهرا همه محاسبات گوگل از طریق آن انجام شده. کافی است این فایل را دانلود کنید تا به نکته جالبی بربخورید. در واقع قضیه این است که گوگل جمیعت و تولیدناخالص داخلی ایران را اشتباه گرفته یعنی در ستون مربوط به جمعیت عدد بسیار بزرگ مربوط به تولید ناخالص داخلی ایران را وارد کرده و به جای تولید ناخالص داخلی هم عدد به نسبت کوچک جمعیت را قرار داده تا ایران از آنچه هست بسیار پرجمعیت‌تر و بسیار فقیرتر در نظر گرفته شود.

4

به گزارش مجله دیجی کالا،نتیجه این محاسبات اشتباه، ایران را قهرمان بلامنازع المپیک کرده. احتمالا اختلاف عجیب و غریب ایران با سایر رقبا هم در صدر جدول از همینجا آمده.  به هر حال بلاخره یک بار هم که شده با اشتباه گوگل قهرمان المپیک شدیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا