تاکید رئیس پایگاه استنادی جهان اسلام بر افزایش تولید مقالات برتر

دکتر محمدجواد دهقانی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: بر اساس آمار پایگاه استنادی 'آی اس آی' ISI در سال 2015 نزدیک به 2 میلیون و 300 مدرک علمی در دنیا تولید شده است که از این تعداد، فقط حدود 15 هزار مدرک جزو مقالات برتر (Highly Cited papers) قرار گرفته اند.
وی توضیح داد: مقالات برتر به مقالاتی اطلاق می شود که از نظر میزان استنادات و استفاده ای که از آنها می شود، بیشترین سهم را نسبت به دیگر مقالات دارند.
رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری خاطرنشان کرد: آمارهای 'آی اس آی' همچنین نشان می دهد از 34 هزار مقاله علمی که جمهوری اسلامی ایران در سال 2015 در این پایگاه استنادی منتشر کرده است (سهم 1.5 درصدی از کل تولیدات علمی دنیا را شامل می شود)، تعداد 227 مقاله برتر بوده است.
وی با بیان اینکه تولید مقالات برتر در ایران روند رو به رشد داشته است، افزود: آمار مقالات برتر ایرانی در سال 2012 میلادی 110 عنوان بوده که در سال 2014 به 213 مقاله رسیده است.
دهقانی تصریح کرد: در زمینه تولید مقالات برتر با میانگین جهان در این زمینه مطابقت داریم اما باید توجه داشته باشیم که اغلب کشورها سعی دارند سهم خود را از مقالات برتر افزایش دهند و از طریق چاپ نتایج پژوهش ها در نشریات برتر و پراستناد دنیا این هدف را عملی می کنند.
وی با بیان اینکه روند تولید مقالات برتر ایران طی سال های گذشته همواره رو به رشد بوده است، از استادان و پژوهشگران کشور خواست برای افزایش سهم ایران از این علوم در دنیا، تلاش کنند.
رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، وضعیت و جایگاه ایران به لحاظ تولید مدارک علمی در دنیا را مطلوب توصیف کرد و گفت: طبق آخرین آمار موجود، در سال 2016 ، سهم ایران از تولیدات علمی دنیا 1.8 درصد است درحالی که این رقم در سال 2000، یک دهم درصد بوده است و در این مدت، شاهد رشد 18 برابری تولیدات علمی کشور هستیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا