امکان کنترل کیفیت گاز مایع و ماده کاهنده گازهای سمی در کشور فراهم شد

کد خبر : 45791 دوشنبه 25 مرداد 1395 - 10:12:25

محققان پژوهشگاه صنعت نفت موفق به آنالیز ترکیبات موجود در گاز مایع نفتی (LPG) و کنترل کیفیت آن و همچنین کنترل کیفیت ماده کاهش دهنده میزان گازهای سمی اکسید نیتروژن بر اساس استاندارد ایزو شدند.

از سوی متخصصان و کارشناسان مرکز پژوهش تجزیه و ارزیابی مواد پژوهشگاه صنعت نفت، آنالیز ترکیبات موجود در LPG مطابق روش استاندارد ASTM D2163 و کنترل کیفیت مایع Adblue طبق استاندارد ایزو ISO 22241-2 پیاده سازی شد.گاز مایع یا ال‌پی‌جی (Liquefied Petroleum Gas) به دو گاز هیدروکربنی بوتان و پروپان یا ترکیب آنها گفته می‌شود که در حالت مایع نگهداشته می‌شوند و معمولا مقادیر کمی از ترکیباتی چون پروپیلن و بوتیلن نیز در این گاز موجود است.

گاز مایع به عنوان خوراک‌ واحدهای اولفین در مجتمع‌های پتروشیمی و در بعضی موارد به عنوان سوخت دوم در نیروگاه‌های سیکل ترکیبی استفاده می‌شود.از سوی متخصصان پژوهشگاه نفت، آنالیز ترکیبات موجود در LPG مطابق روش استاندارد ASTM D2163 در محدوه غلظتی ppm-100 V010 به همراه پارامترهای گاز از جمله جرم مولکولی و ارزش حرارتی خالص و ناخالص امکان پذیر شده است.

در این مطالعات محققان توانستند ترکیباتی چون بوتادی ان، یک بوتن، سیس و ترانس 2 بوتن، ایزوبوتیلن، پروپیلن، اتیلن و استیلن را اندازه گیری کنند.همچنین با توجه به اهمیت و ضرورت انطباق خودروهای دیزلی با استاندارد یورو4، مرکز پژوهش تجزیه و ارزیابی مواد پژوهشگاه صنعت نفت کنترل کیفیت مایع Adblue را طبق استاندارد ایزو ISO 22241-2 در دستور کار قرار داده و آمادگی انجام کلیه آزمایش‌ها مندرج در استاندارد فوق را دارد.

Adblue به عنوان کاهش دهنده میزان گازهای سمی اکسید نیتروژن (NOx) خروجی از اگزوز، کاربرد دارد.