پانسمان هوشمند، زخم بستر را پیش از وقوع تشخیص می دهد

 گروهی از محققان توانستند پانسمان هوشمندی را طراحی کنند که به یک مدار الکتریکی انعطاف پذیر مجهز است و می تواند آسیب های وارده به بافت را قبل از ظهور آثار آن روی پوست، تشخیص دهد.

با وجود این که زخم بستر در ابتدا به شکل دردی خفیف در پشت فرد است، می تواند به سرعت به زخم های عفونی خطرناک تبدیل شود.

زخم های متورم روی پوست نشانه کاملا مطمئنی از وجود زخم بستر محسوب می شوند، اما ظهور این نشانه نیز اغلب در زمانی اتفاق می افتد که برای جبران بسیاری از آسیب های وارد شده به بدن بیمار، دیر شده است. 

محققان با استفاده از تکنیکی موسوم به طیف سنجی امپدانس، تغییرات الکتریکی پوست را در فرآیند تغییر از وضعیت سالم به وضعیت بیمار، بررسی و ثبت می کنند. برای این منظور از الکترودهایی استفاده می شود که روی یک فیلم نازک و انعطاف پذیر، چاپ شده اند و با استفاده از جریان الکتریکی، باردار شده اند. با توجه به این که غشای سلول های سالم، مستحکم است و غشای سلول های درحال مرگ، تخریب می شود، انتقال جریان الکتریکی از الکترودها به پوست نشان گر تخریب غشای سلولی و در نتیجه بیمار شدن سلول های پوست است. بر اساس این دیدگاه، فرکانس های مختلف عبور جریان الکتریکی می تواند نقشه دقیقی از وضعیت سلامت پوست بیمار در اختیار قرار دهد.

به گزارش ایرنا،در آزمایشاتی که روی موش ها انجام شد، پانسمان هوشمند توانست تغییرات الکتریکی پوست را به دقت تشخیص و در نتیجه وضعیت ناسالم آن را مشخص کند.

گزارش کامل این تحقیقات در شماره اخیر نشریه Nature Communications به چاپ رسیده است

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا