غیرقانونی شدن خودروهای بنزینی و دیزلی تا سال ۲۰۲۵

تنی چند از سیاستمداران هلندی پیشنهاد داده‌اند تا به منظور افزایش سرعت حرکت به سمت خودروهای دوستدار محیط‌زیست، تولید خودروهای بنزینی و دیزلی از ابتدای سال ۲۰۲۵ ممنوع شود. همچنین این سیاستمداران از دولت هلند می‌خواهند تا سرمایه‌گذاری قابل توجهی بر روی خودروهای خودران انجام دهد تا مشکل ترافیک در این کشور برای همیشه برطرف شود.

این جنبش توسط حزب کارگر هلند (پی‌وی‌دی‌اِی) پیشنهاد شده و مورد تصویب اکثریت مجلس نمایندگان قرار گرفته است. این پیشنهاد شامل تمامی خودروهایی می‌شود که به نوعی تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای هستند بنابراین خودروسازان حتی مجاز به فروش خودروهای نسبتاً کارآمدی مانند خودروهای هیبریدی نیز نخواهند بود. اگر همه چیز طبق طرح اولیه پیش رود ظرف مدت کمتر از ۱۰ سال آینده هر خودروی نو فروخته شده در هلند مطلقاً برقی یا هیدروژنی خواهد بود.

سرمایه‌گذاری در خودروهای با راننده (معمولی) امری بدیهی به حساب می‌آید اما جنبش ممنوع اعلام کردن خودروهای بنزینی و دیزلی به صورت دفعتی و برای تمام مردم، بین احزاب سیاسی گوناگون انتقاداتی برانگیخته است. «حزب مردم برای آزادی و دموکراسی (وی‌دی‌دی)» این جنبش را «بیش از حد جاه‌طلبانه و غیرواقعی» خوانده است. طبق گفته هنک کمپ، وزیر امور اقتصادی هلند و از اعضای حزب مردم فقط حدود ۱۵ درصد از خودروهای فروخته شده در هلند در سال ۲۰۲۵ تمام- الکتریکی خواهند بود و رسیدن به عددی بیش از ۱۵ درصد در چنین بازه زمانی کوتاهی بسیار دشوار است. باربارا ویسر یکی از نمایندگان حزب مردم در پارلمان هلند این جنبش را «افکار واهی یک مرغ بی‌سر» نامید.

به گزارش فردانما،جن وس نماینده حزب کارگر در پارلمان هلند در پاسخ به عکس‌العمل سیاسی شدید به این جنبش به این نکته اشاره می‌کند که این جنبش صرفاً چشم‌اندازی برای «آینده‌ای بدون انتشار گازهای گلخانه‌ای» است و در آینده نزدیک به واقعیت نخواهد پیوست. وی تأکید می‌کند که هلندی‌ها باید اعتیاد به سوخت‌های فسیلی را کنار بگذارند. سیاستمداران اندکی در هلند هستند که پیش‌بینی می‌کنند جنبش ممنوع اعلام کردن خودروهای بنزینی و دیزلی به قانون تبدیل شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا