رکود علمی نداریم

به گزارش دیده‌بان علم، وحید احمدی در نشستی خبری همچنین به وضعیت تولید علم ایران اشاره کرد و گفت: در سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ تعداد مقالات نمایه شده ایران در  ISI و اسکوپوس روند افزایشی و مثبت داشته است.

وی افزود: آمار مربوط به سال ۲۰۱۵  هنوز کامل نشده و طی دو ماه آینده این آمار کامل می شود که مطمئنا تعداد مقالات نمایه شده ایران در این پایگاه ها افزایش خواهد یافت.

احمدی گفت: رتبه ایران در تولید علم  ۲۰۱۵ بر اساس داده‌های پایگاه  ISI ، بیست و  در اسکوپوس هفده است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم خاطرنشان کرد: سهم ایران در تولید علم دنیا بر اساس داده‌های پایگاه ISI  از ۱.۳۷ به ۱.۴۸ درصد رسیده است.

احمدی بر مبنای همین آمار ادامه داد: بر اساس آمار اعلام شده ما به هیچ وجه رکود علمی نداشتیم بلکه رشد علمی نیز داشته‌ایم.

وی گفت: این که برخی می گویند رشد تولید علم کشور کاهش داشت درست نیست؛ ایران در سال ۲۰۱۴ با ۷.۹ درصد رشد علمی،‌ سومین کشور از نظر نرخ رشد تعداد مقالات در جهان بوده است و در پایگاه اسکوپوس نیز رتبه سوم شتاب تولید علم را به خود اختصاص داده است.

معاون وزیر علوم اضافه کرد: در  رتبه بندی لایدن طی سال های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ هیچ یک از دانشگاه های ما در این رتبه بندی قرار نداشتند، اما در سال ۲۰۱۳، ۵ دانشگاه و در سال ۲۰۱۵، ۱۴ دانشگاه کشور در این رتبه بندی قرار گرفتند.

وی تصریح کرد: بر اساس رتبه بندی تایمز ۸ دانشگاه کشور جزء دانشگاه های برتر جهان قرار گرفته اند.

معاون پژوهشی وزیر علوم گفت: میزان مقالات مشترک دانشمندان ایرانی با دانشمندان خارجی از ۱۷ درصد به ۲۲ درصد در سال ۲۰۱۶ رسیده است.

احمدی تاکید کرد: بر این اساس موضوع دیپلماسی علمی در حوزه پژوهش و فناوری کشور، توسعه یافته است.

وی خاطرنشان کرد: رتبه ایران در تولید علم منطقه ، یکم است و در حوزه مهندسی شیمی در دنیا از رتبه ۸ به ۳ در حوزه فناوری نانو از ۹ به ۶، در حوزه سلول های بنیادی از ۱۷ به ۱۳، در حوزه فیزیک هسته ای از ۱۵ به ۱۴ و در مکانیک از ۸ به ۵ رسیده است.

معاون وزیر علوم گفت: ۴ دفتر انتقال تکنولوژی و فناوری در دانشگاه های شریف، امیرکبیر، صنعتی اصفهان و تهران راه اندازی شده است.

احمدی خاطرنشان کرد:  دفاتر انتقال تکنولوژی و فناوری در دیگر دانشگاه های کشور نیز راه اندازی می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: برنامه وزارت علوم راه اندازی آزمایشگاه های مرکزی در تمامی دانشگاه هاست و اکنون تعداد این مراکز در دانشگاه ها از ۲۱ مرکز به ۱۳۱ مرکز آزمایشگاهی رسیده است.

معاون پژوهشی وزیر علوم با بیان اینکه ۹۴۶ شرکت دانش بنیان در پارک های علم و فناوری کشور مستقر هستند، گفت: میزان صادرات محصولات فناورانه این شرکت ها به ۵۱ میلیون دلار رسیده است.

احمدی اظهار داشت: میزان اشتغال در پارک های علم و فناوری و مراکز رشد کشور از ۱۹ هزار نفر به ۳۰ هزار نفر رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۹۴ حدود ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار به پارک های علم و فناوری اختصاص داده شد که از این میزان حدود ۱۰۰ میلیارد تومان مربوط به حمایت های دولت و مابقی بر اساس درآمدهای پارک ها بوده است.

وی عنوان کرد: برای ایجاد هر شغل در پارک های علم و فناوری حدود ۴۰ میلیون تومان هزینه می شود در حالی که برای ایجاد یک شغل در کشور ۲۰۰  تا ۳۰۰ میلیون تومان باید هزینه اختصاص یابد.

معاون پژوهشی وزیر علوم با اشاره به ایجاد مناطق ویژه علم و فناوری در کشور گفت: ساختار این مراکز تدوین و ایجاد شده و سازمان عامل این مناطق نیز در حال تکمیل است.

احمدی گفت: در اصفهان، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، یزد و بوشهر مناطق ویژه علم و فناوری راه اندازی می‌شود که در شورای عالی عتف اساسنامه و آیین نامه این مناطق تصویب و مجوزهای لازم به این مناطق ابلاغ شده است.

وی با اشاره به واگذاری ۲۰ منطقه میدان نفتی با محوریت ازدیاد برداشت از سوی وزارت نفت به دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کشور گفت: ۹ مرکز پژوهشی و دانشگاهی کشور قرار است طی ده سال این قرارداد را اجرایی کنند.

احمدی افزود: در سال گذشته نیز با صنایع پایین دستی در حوزه های گاز، پتروشیمی و پالایش تفاهم نامه هایی را منعقد کردیم که بر اساس این تفاهم نامه ها ۱۲ مرکز پژوهشی و دانشگاهی کشور موظف به اجرای این تفاهم نامه شدند.

وی افزود: ارزش قرارداد تفاهم نامه مربوط به صنایع پایین دستی حدود ۵۰۰ میلیارد تومان و ارزش قرارداد مربوط به واگذاری مناطق میدان های نفتی نیز بیش از هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کشور ۱۲۰۰ طرح تحقیقاتی با وزارت دفاع انجام می دهند که در حال ساماندهی و هماهنگی این طرح ها از سوی وزارت علوم هستیم.

احمدی خاطرنشان کرد: ۹ طرح کلان ملی کشور نیز در حوزه وزارت دفاع است که این طرح ها در حال انجام است.

وی با اشاره به تفاهم نامه وزارت علوم با وزارت نیرو نیز گفت: بر اساس این تفاهم نامه قرار است پروژه های مشترک پژوهشی، حمایت از پایان نامه ها و دوره های پسادکتری نیز عملیاتی شود.

معاون پژوهشی وزیر علوم گفت: با وزارت صنعت تفاهم نامه ای منعقد شد که بر اساس آن قرار است فرصت های مطالعاتی و دوره های پسادکتری به اساتید و دانشجویان اعطا شود که اجرای این تفاهم نامه نیاز به تامین اعتبار دارد و این در حالی است که آیین نامه های مربوط به این طرح تدوین شده است.

احمدی با اشاره به راه اندازی شورای توسعه پژوهش و فناوری علوم انسانی در وزارت علوم گفت: این شورا برنامه دارد تا از موازی کاری ها در حوزه پژوهش علوم انسانی جلوگیری کند.

معاون پژوهشی وزارت علوم تاکید کرد: در این شورا برنامه های راهبردی مراکز پژوهشی و دانشگاهی فعال در حوزه علوم انسانی تهیه و نهایی شده و بر اساس آن از موازی کاری ها جلوگیری خواهد شد.

احمدی با بیان اینکه ۱۳ طرح کلان ملی کشور بدون متقاضی است، گفت: اگر این طرح ها نتوانند دستگاه های متقاضی پیدا کنند ممکن است در ادامه فعالیت آنها تغییراتی ایجاد شود.

وی اضافه کرد: در سال گذشته به دلیل کمبود اعتبارات به طرح های کلان ملی اعتباری اختصاص نیافته است اما قرار است در سال جاری طرح هایی که در قالب اقتصاد مقاومتی هستند مورد حمایت قرار گیرند.

معاون پژوهشی وزارت علوم تاکنون ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار به طرح های کلان ملی اختصاص یافته است.

احمدی با اشاره به ارزیابی و رده بندی پارک های علم و فناوری گفت: این پروژه در قالب آمایش پژوهش و فناوری صورت گرفته است که در ابتدا پارک‌های علم و فناوری و بعد از آن مراکز علمی و پژوهشی ارزیابی و رده بندی می شوند.

احمدی خاطرنشان کرد: برنامه راهبردی تمامی پارک های علم و فناوری تدوین شده و به تصویب هیات امنای این مراکز رسیده است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر ۷ مرکز رشد علوم انسانی فعال در کشور وجود دارد.

معاون پژوهشی وزیر علوم گفت: در سال ۹۴ از مجموع اعتبارات وزارت علوم بودجه ای برای وام دانشجویان دوره دکترا تعیین و در مجموع ۲۱ میلیارد تومان به این دانشجویان پرداخت شد.

احمدی اضافه کرد: برای سال ۹۵ نیز برنامه داریم میزان وام دوره دکترا را تا سقف ۳۰ درصد افزایش دهیم و همچنین به تمامی متقاضیان، این وام پرداخت خواهد شد.

معاون پژوهشی وزیر علوم خاطرنشان کرد: طی دو سال گذشته مبلغ ۷۰ میلیارد تومان برای تامین تجهیز دانشگاه ها در اختیار این مراکز قرار داده شده است.

وی تاکید کرد: با توجه به مبالغی که دانشگاه ها برای تامین تجهیزات آزمایشگاهی هزینه کردند، در مجموع طی ۲ سال گذشته ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار در این حوزه صرف شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا