استفاده از لیزر سفید برای انتقال سریع تر داده ها

هم اکنون فناوری هایی مانند وای فای و بلوتوث در بین مردم و دانشمندان بسیار جا افتاده و رایج است. با این حال به تازگی با استفاده از کوتاه سازی طول موج های امواج الکترومغناطیسی مورد استفاده در انتقال اطلاعات، پیشرفت های بسیاری در این زمینه صورت گرفته است.

نرخ انتقال این سیستم جدید به اندازه ای است که در مقایسه با روش هایی که تنها از فسفر در آنها استفاده می شود، 40 برابر سریع تر عمل می کند.

فناوری ارتباطات نور مرئی یا (VLC) از بخش هایی از طیف الکترومغناطیسی استفاده می کند که غیرقابل تنظیم بوده و پتانسیل بسیار بالایی در صرفه جویی مصرف انرژی دارند. همچنین این فناوری راهی برای ترکیب انتقال اطلاعات با سیستم های نوری و فناوری های مربوط به صفحه نمایش های مختلف را نیز به ارمغان می آورد. برای مثال می توان با استفاده از این فناوری از چراغ های مورد استفاده در اتاق برای اتصال اینترنت برای دستگاه هایی همراه مانند لپ تاپ در محیط های خانگی بهره برد.

بسیاری از کاربری های VLC نیازمند دیود‌های ساتع کننده نور یا فناوری LED هستند که به تولید نور سفید می پردازند. این LEDها معمولا از ترکیب دیودهای ساتع کننده نور آبی رنگ با فسفرهایی ساخته می شوند که برخی از این تابش های نوری را به رنگ قرمز و با سبز تبدیل می کنند. با این حال، این فرایند تبدیل به حدی سریع نیست که بتواند با سرعت خاموش و روش شدن هر ال ای دی هماهنگ شود.

حال دکتر بون اوی به عنوان یک دانشمند فعال در این زمینه علمی به سراغ روشی متفاوت رفته است و از مبدل هایی بر پایه نانوکریستال برای امکان دسترسی به نرخ انتقال داده های بسیار بالاتر استفاده کرده است. تیم تحت نظارت دکتر اوی نوعی از نانوکریستال را طراحی کرده اند که تنها 8 نانومتر اندازه داشته و روش ساخت آن نیز بسیار ساده و مقرون به صرفه است. نانو کریستال های موجود در دستگاه ساخته شده توسط آنها می تواند امواج نور سبز رنگ را از خود ساتع کند در حالی که نیترات موجود در دستگاه نیز نور قرمز را از خود خواهد تاباند، در کنار این موارد نیز نور آبی لیزری موجب می شود تا به خروجی سفید رنگ به عنوان محصول نهایی این ترکیب دست پیدا کنیم.

این نور می تواند بسیار مفید بوده و داده ها را با سرعتی بسیار بالا انتقال بدهد. نرخ انتقال این سیستم جدید به اندازه ای است که در مقایسه با روش هایی که تنها از فسفر در آنها استفاده می شود، 40 برابر سریع تر عمل می کند. دکتر اوی در این باره می گوید: «ما معتقدیم که نور سفید ساخته شده به واسطه لیزرهای نیمه هادی می تواند یک روز جایگزین لامپ های ال ای دی مرسوم در خانه ها شده و ساختاری جدید را برای مصرف بهینه انرژی ایجاد کرند.»

منبع:  scienceblog

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا