ساخت هواپیماهای ایرباس با فناوری چاپ سه بعدی

هواپیمای کوچک «تور» که در نمایشگاه هوایی برلین به نمایش درآمد علیرغم اینکه کوچکترین هواپیمای موجود در نمایشگاه بود اما توجه همگان را به خود جلب کرد. دلیل این امر این است که تور اولین هواپیمای تولید شده به کمک فناوری چاپ سه‌بعدی در جهان است.

این هواپیمای بدون پنجره، کمتر از ۴ متر طول دارد و وزن آن حدود ۲۱ کیلوگرم است. نام این هواپیما تور است که سرواژه کلمات انگلیسی «آزمودن اهداف های‌تک در دنیای واقعی» است. تور کاملاً مشابه یک هواپیمای سفیدرنگ بزرگ است.

ساخت هواپیماهای ایرباس با فناوری چاپ سه بعدی - فردانما - آینده صنعت هوافضا (۳)

شرکت بزرگ هواپیمایی اروپا- ایرباس- به عنوان سازنده این هواپیما، آن را یک موفقیت بزرگ می‌داند و فکر می‌کند در آینده تغییراتی انقلابی در صنعت ساخت هواپیما رخ خواهد داد به گونه‌ای که شرکت‌های سازنده هواپیما می‌توانند به طرز چشمگیری در زمان، کار، پول و سوخت صرفه‌جویی نمایند.  دتلو کنیگورسکی مسئول ساخت تور با افتخار از ساخته خود می‌گوید:

«این یک آزمایش در خصوص چیزهایی است که به کمک چاپ سه‌بعدی محقق می‌شوند. ما می‌خواهیم ببینیم که آیا می‌توانیم فرآیند توسعه را به کمک چاپ سه‌بعدی- نه فقط چاپ قطعات منفصل بلکه چاپ یک مجموعه به صورت کامل- سرعت بخشیم.» به غیر از قطعات الکترونیکی هواپیما، تمامی چارچوب تور از پلی‌آمید ساخته شده است. تور اولین پرواز خود را در ماه نوامبر سال آینده انجام خواهد داد. گونار هس مهندس ارشد پروازهای افتتاحی (اولین پرواز هواپیماها) از این آخرین ساخته ایرباس تمجید کرده و می‌گوید: «این هواپیمای کوچک، به زیبایی پرواز می‌کند و کاملاً پایدار است.»

ساخت هواپیماهای ایرباس با فناوری چاپ سه بعدی - فردانما - آینده صنعت هوافضا (۲)

هر دو شرکت ایرباس و بویینگ در حال استفاده از  فناوری چاپ سه بعدی  برای ساخت برخی قطعات هواپیماهای مسافربری اِی۳۵۰ و بی۷۸۷ هستند. یک متخصص نمونه‌سازی صنعتی در اظهارنظری اعلام کرده است که قطعات فلزی تولید شده برای هواپیماها می‌توانند ۳۰ تا ۵۰ درصد سبک‌تر باشند و هیچ ضایعاتی به هنگام تولید نداشته باشند.

اولین موشک ساخته شده با  فناوری چاپ سه بعدی

آژانس فضایی اروپا (اِسا) در نظر دارد تا سال ۲۰۲۰ موشک آریان ۶ را که با قطعات چاپ سه‌بعدی شده ساخته شده است به فضا پرتاب کند.  فناوری چاپ سه بعدی  به طرز چشمگیری هزینه‌های تولید را کاهش می‌دهد بنابراین پیش‌بینی می‌شود هزینه آریان ۶ معادل نصف هزینه آریان ۵ باشد.

آخرین نمونه‌های چاپگرهای سه‌بعدی می‌توانند قطعات گوناگون تا طول ۴۰ سانتیمتر را چاپ نمایند. از این چاپگرها می‌توان برای ساخت قطعات پیچیده استفاده نمود. چارمیو مدیرعملیات سیستم‌های هوایی  ایرباس می‌گوید که این شرکت در حال حاضر در حال کار کردن بر روی تولید موتور به روش چاپ سه‌بعدی است. موتور از ۲۷۰ قطعه مجزا تشکیل شده در حالی که چاپ سه‌بعدی این تعداد را به ۳ قطعه تقلیل داده است.

ساخت هواپیماهای ایرباس با فناوری چاپ سه بعدی - فردانما - آینده صنعت هوافضا (۴)

به گزارش فردانما،آثار زیست‌محیطی این فناوری در قالب کاهش مصرف سوخت- به علت سبک‌تر شدن هواپیما- و به تبع آن کاهش آلودگی هوا نمایان می‌شود. رالف فیوکس رئیس حزب سبز آلمان این ایده خود را دوباره تکرار کرد که: «راه‌حل قطعی کاهش انتشار کربن در صنعت هواپیمایی، نوآوری‌های بنیادین در مدت زمان نسبتاً کوتاه است.» صنعت هوافضا به  فناوری چاپ سه بعدی  امید فراوانی دارد تا بتواند به کمک آن پروازهایی ایمن‌تر و سبزتر ارائه کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا