فواید رژیم غذایی مدیترانه ای در کاهش ریسک ابتلا به آلزایمر

محققان دانشگاه سوئینبرن استرالیا دریافتند رژیم غذایی مدیترانه ای موجب بهبود مهارت های توجه، حافظه و زبان می شود و ریسک ابتلا به آلزایمر و زوال عقل را کاهش می دهد.

مطالعات این محققان آشکار ساخته است افراد مسنی که به میزان زیاد ماهی، گوشت کم چرب، حبوبات، مغزیجات آجیلی، غلات کامل، میوه، سبزیجات و چربی های سالم می خورند از سلامت مغزی بهتری برخوردار هستند.

تحلیل و بررسی ۱۸ مطالعه نشان می دهد که رژیم غذایی مدیترانه ای نه تنها موجب کاهش روند زوال شناختی می شود، بلکه عملکرد شناختی را از طریق کاهش ریسک اختلال شناختی در سنین بالاتر بهبود می بخشد.

روی هاردمن، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «جالب ترین نتیجه این مطالعه این بود که تاثیرات مثبت آن در کشورهای سراسر جهان مشاهده شد. از اینرو بدون توجه به محل زندگی خارج از منطقه مدیترانه، تاثیرات مثبت شناختی ناشی از پیروی از این رژیم غذایی در تمامی مقاله های ارزیابی شده مشابه بود.»

یافته ها نشان می دهد توجه، زبان و حافظه در بین افرادی که رژیم غذایی مدیترانه ای می خوردند بهبود می یابد و این بهبود در مورد حافظه بسیار شاخص تر است. روند بهبود در تاخیر در شناسایی، حافظه کاری و بلندمدت، عملکرد اجرایی و مفاهیم بصری هم مشاهده شد.

به گفته هاردمن، «این رژیم غذایی موجب کاهش واکنش های التهابی، افزایش ریزمغذی ها، بهبود عدم تعادل ویتامین و مواد معدنی، تغییر الگوهای لیپیدی به خاطر مصرف روغن زیتون به عنوان منبع اصلی چربی های رژیمی، حفظ وزن سالم و کاهش چاقی، بهبود پلی فنول های خون، بهبود متابولیسم انرژی سلولی و شاید تغییر در میکروبیوم های روده می شود.»

به گزارش مهر،از اینرو محققان بر این باورند که رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند ابزار ضروری برای حفظ کیفیت زندگی باشد و احتمال ریسک زوال شناختی نظیر آلزایمر و دمانس را کاهش دهد.