بررسی نشانه های کشاورزی در مناطق بیابانی

یکی از خشک ترین بیابان های حال حاضر جهان در کشور شیلی قرار دارد و پژوهش های جدید منجر به کشف بقایای کشاورزی و نشانه هایی از سیستم آبیاری در این منطقه خشک شده است .  پژوهشگران در مطالعات جدید خود دریافتند که در حدود پنج سده پیش ، کشاورزان زمین های زراعی و سیستم های آبیاری خود در این منطقه را ترک کرده و برای همیشه از این محل مهاجرت کردند .  پژوهش های انجام شده نشان می دهد که این سیستم کشاورزی و آبیاری در حدود سال 1000 میلادی در صحرای آتاکاما Atacama Desert  شکل گرفته و به تدریج توسعه یافته بود .

در همین زمینه فرانسیس هایاشیدا Frances Hayashida از دانشگاه نیومکزیکو University of New Mexico در نشستی مطبوعاتی اعلام کرد : " این سیستم آبیاری در سال 1000 میلادی شکل گرفت . در این دوره مردم به تدریج آموختند که چگونه می توان با کمک سیستم کانال کشی ، آب را از چشمه هائی که بر اثر ذوب شدن برف های سلسله کوه های آند  Andes به وجود می آیند ، به مزارع خود هدایت کنند . "

وی در ادامه توضیح می دهد که این مناطق و مردم ساکن آن در حدود سال 1400 میلادی تحت سلطه اینکا ها در آمده و بخشی از این امپراتوری محسوب می شدند . این پژوهشگر دانشگاه نیو مکزیکو در ادامه تصریح کرد : " ما حدس می زنیم ، آن ها کارگران زیادی را برای استخراج معادن ، به این مناطق آوردند . در این دوره راه های مناسب و پهناوری ساخته شد که به این افراد اجازه می داد تا در آن انواع محموله ها و سنگ های معدنی را حمل کرده و در آن تردد کنند . اما موضوعی که باید به آن توجه داشت این است که کارفرمایان مجبور بودند تا مواد غذائی لازم جهت تغذیه این تعداد زیاد از کارگران را فراهم کنند . "

در ادامه این پژوهش ها ، تیمی از پژوهشگران و دانشمندان بین المللی با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین ، اقدام به بررسی و مطالعه دقیق این مناطق کرده و نقشه مزارع و کانال های آبرسانی آن را ترسیم کردند . هدف اصلی پژوهشگران ، یافتن میزان آب مورد نیاز کشاورزان برای زراعت و همچنین میزان آبی بود که کارگران معدن جهت استفاده خود در اختیار داشتند .

در ادامه ، پژوهشگران به بررسی حفره های سنگی ، بقایای گیاهان قدیمی  و تنوع گونه های ذرت ، سیب زمینی و نحوه رشد آن ها پرداخته و اطلاعات به دست آمده را با نمونه های امروزی مقایسه کردند .

وجود سنگ های آسیاب قدیمی در این منطقه نشان دهنده تولید محصولات متنوعی در این منطقه در بازه زمانی فوق است که احتمالا در مراسم ویژه اینکا ها مورد استفاده قرار می گرفته است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا