صعود ایران به رتبه 23 دنیا در حوزه علوم زیستی

دکتر 'محمدجواد دهقانی' روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: نتایج آماری که صبح امروز در پایگاه استنادی 'آی اس آی' درخصوص وضعیت ایران در حوزه علوم زیستی و تمامی رشته های مرتبط با زیست شناسی استخراج شده است، نشان می دهد سهم جمهوری اسلامی ایران از کل تولیدات علمی این حوزه به 1.3 درصد افزایش یافته است.
وی خاطرنشان کرد: آمارهای 'آی اس آی' همچنین نشانگر این است که ما در سال 2000 در حوزه موضوعی زیست شناسی، رتبه 54 را داشتیم که در سال 2013 به رتبه 27 ، در سال 2014 به رتبه 26 و در سال 2015 به رتبه 23 ارتقا پیدا کرده ایم.
دهقانی ادامه داد: در سال 2000 ، سهم ایران از کل تولیدات علمی حوزه علوم زیستی دنیا حدود یک دهم درصد بود و اکنون این میزان 13 برابر افزایش یافته و به رقم 1.3 درصد رسیده است.
وی در تشریح وضعیت فعلی تولیدات علمی جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین الملل به رشد هشت درصدی تولید علم کشورمان در سال 2015 اشاره کرد و گفت: آمار تولید مقالات بین المللی ایران در پایگاه 'آی اس آی' از 31 هزار و 800 مدرک در سال 2014 به 34 هزار مقاله در سال 2015 افزایش یافته است و ایران را پس از روسیه و استرالیا در جایگاه سوم جهان به لحاظ رشد تولید علم قرار داده است.
رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری یادآور شد: اخیرا شاهد کاهش سهم مقالات کنفرانسی در میان کل مقالات تولیدی محققان ایرانی هستیم که این آمار از 25 درصد در سال 90 به چهار درصد در سال جاری رسیده است و نشان می دهد با وجود زمان بر و مشکل تر بودن چاپ مقاله در مجلات علمی معتبر نسبت به تهیه مقالات کنفرانسی، محققان کشورمان در این مسیر تلاش بسیار خوبی داشته اند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا